Csurka piszka.
Domesztikált
antiszemitizmus?
Olvastam ugyan Szabő Lukács filippikáját "Csurka István múltja és jelene" címmel. Úgy gondolom, a jellegzetes szabólukácsi túlfűtöttség mellett, a műben sok olyan "életrajzi adat" szerepel, amelyekkel kapcsolatban a nagy író és szónok [aki terjedelmi korlátokat nem ismer és nem tisztel sem írás sem beszéd közben] a magyarázkodáshoz még hozzá sem kezdett, holott ez szerfölött időszerű lett volna már nagyon régen.
Mondom, olvastan az írást,
de véleményemet nem az abban foglaltak alapozták meg.
Nem tagadom, évekig lelkes
híve voltam Csurkának és "eszméinek" [milyen
hülye kifejezés ez, e Comment alanyát, ill. tárgyát tekintve...].
Ujságosom kérés nélkűl szervírozta minden
héten a heti és minden hónapban a havi Fórumot. El,
illetve feljártam a MIÉP gyűléseire. Itt értek az
első elgondolkodtató impressziók. A tömegnek lelke, a tömeggyűlések
rendezésének íratlan és írott szabályai vannak. [Vélné
az ember, ha valaki antiszemitának vallja magát, az legalább elolvassa
és megszívleli mindazt amit Hitler e témáról
a Mein Kampf-ban, avagy Rauschnig a danzigi szenátus elnöke
"Hitler bizalmasa voltam" című könyvében ír.]
Jelen voltam azon az október 23-i "nagyrendezvényen",
amely előtt Csurka beharangozta a rádió és a televízió
elfoglalását. Én kapiskáltam valamit az ilyesféle
akciókról, minthogy ott voltam 1956-ban a Rádió
ostrománál. [Csak azért nem lőttem mert menyasszonyom
részint a könnygáztól, részint a félelemtől
sírva - ríva elráncigált a tetthelyről.] Igaz, ostrom
tényleg nem lett.
Kicsi híja viszont, hogy a Kempinsky falai nem omlottak le, jerikói
mintára, a csurkai dörgedelmek hangerejétől.
Én viszont most egy másik
"nagyrendezvény" élményeit próbálom
visszaidézni. Emlékszem, a meeting déltájban
kezdődött. A menet valahonnan a francból az Erzsébet Híd
környékéröl indult. A "talpasok" között
egy csomó busszal, vonattal érkezett öreg vidéki
stációzott a Kossuth térig. Én kihagytam a menetgyakorlatot.
Egyenest' a térre mentem. Az obligát kétórás Csurka-duma
ott is megvolt. A beszéd jól volt felépítve [Aczél
iskola], de semmi konkrétumot nem tartalmazott arranézve, hogy
voltaképp miért is jöttünk össze. Elég az
hozzá, hogy unatkozni kezdtem és olyankor mindig éhes
leszek és rámjön a pisálás is. Igy lett most is,
meg fáztam is. Mi tűrés - tagadás: dezertáltam!
A szállásom felé baktatva jött rám a már
említett szorongató érzés mellett az empátia
azok iránt, akik nem szökhettek, mert meg kellett várniuk
a buszt, vagy a vonatot. Aztán meg bumlizhattak hazáig. Ekkor fogalmaztam meg magamban a csurkai politizálás
antitézisét: Csurka untatja és fárasztja
gyanútlan
híveit. Ergo a hitleri normatívákhoz képest nem
"jó", sőt nem "valódi" antiszemita! Olyan pancser
[?] akire
pontosan illeszthetők az alábbi veretes sorok. "A tömeg
csak akkor gyúrható, ha előbb fanatizálták. Az ernyedt
és alaktalan tömeg minden rendű és rangú politikai
közösség legnagyobb veszedelme. [...] Az az államférfi,
aki nem lép közbe nyomban, mihelyt azt látja,hogy a tömeg
ernyedtségbe süpped, megérdemli, hogy bíróság
elé állítsák." Kétségtelen,
hogy Csurka ernyedtségbe süppesztette híveit. Butaságból
tette, vagy rendelésre? Ezen lehet, de kell is elmélkedni. Engem
rosszhiszeműsége felől egy keresztlevél győzött meg. Horn
Gyula keresztlevele, amelyet a Magyar Fórum facsimilében közölt
egy "leleplezés" bizonyítékaként:
a Gyula egyik felmenője "izr." vallású volt!
Az ilyesmikre mondotta volt Talleyrand: "több mint
bűn, hiba!"
Mert kit kompromittált Csurka ezzel a disznósággal? Önmagát?
Ő rég párbaj és kompromittálás-képtelen.
Táborát és a táboron kivűli becsületes, nem
antiszemita [!] jobboldalt kompromittálta, jól tudván,
hogy a zsidó védelmi szervezetek hisztérikus általánosításba
csapnak minde szíre - szóra és rohannak egyenest az Amerikai
Kongresszusig.
Ellenvetheti valaki, hogy Csurka egy, sőt két antiszemita
lapot üzemeltet. Ebben szinte hetente olvasható felhívás
a szoclib. kormány erőszakos megdöntésére. Mást
becsuknának ezért. Csurkát nem! Ő az a pásztorfiú,
akivel állandóan farkast kiabáltatnak, hogy a népek
biztos legyintsenek, mikor tényleg jön a farkas? Tudjuk,
persze hogyne tudnánk, hogyne vallanánk, hogy a "Cion bölcseinek
jegyzőkönyvei" című írás közönséges
hamisítvány! Igy nyilván a véletlen
műve, hogy az alábbi sorok ide passzolni látszanak.
"Az általunk kiadott lapok a legellentétesebbek lesznek külső megjelenésben,
irányzatban és nézetben, így bizalmat keltve bennünk és a mi oldalunkra állítva
teljesen gyanútlan ellenfeleinket, akiket, miután ily módon a csapdánkba estek,
ártalmatlanná fogunk tenni.
Az első helyen hivatalos jellegű lapok fognak
állni. Ezek mindig a mi érdekeinket fogják védeni és befolyásuk ezért viszonylag
jelentéktelen lesz.
A második helyen állnak majd a félhivatalos lapok,
melyeknek az lesz a szerepük, hogy megnyerjék számunkra a lagymatagokat és
közömbösöket.
A harmadik helyre tesszük majd látszólagos ellenvéleményünket,
melynek legalább egy lapja olyan hangot fog megütni, mintha legélesebb
ellenlábasunk lenne. Igazi, elvi ellenfeleink a sajátjuknak fogják tartani ezt a
színlelt ellenzéket és fel fogják fedni előttünk kártyáikat."
[12.
Jegyzőkönyv.]
E megfelelés nyilván
látszólagos. Ha nem az lenne, azt mondhatnók, nálunk
az antiszemitizmus is domesztikálva [háziasítva]
van. Ahogy a multban egy királyi, vagy fejedelmi udvar, sőt egy rangosabb
nemesi kúria is elképzelhetetlen volt házi zsidó
nélkűl [L. Feutchwanger "Jud Süss".]
akként
elképzelhetetlen, hogy demokráciánk palettája
oly tágas, hogy egy kis antiszemitizmus is elfér rajta? A
fene tudja! Meg aztán itt van ez a lakásügy. Ha igaz, hogy
a kedves papa a Szálasi puccs után a VKF VI. ügyosztályának
dolgozója volt, akkor Csurka echte osztály- idegennek minősült
még akkor is, amikor a kötélre váró zsidó
[!] Angyal István lakásába
kiutalás
alapján beköltözött. Hogy a fenébe van ez az egész?
Raszputyin/Raszkolnyikov: monnyon má' valamit!
Db.2003.10.26.
Sz. Gy.