Fegyverbe!
"Gazsink"
extravaganciáin akár kacaghatnánk is. Már korábban
is be akarta vezetni a "tabut" és az "anatémát",
némi újságosbódé borogatással egybekötve.
Most többet akar, balhét akar. Alighanem meglesz...
De
mi lesz a vége? A dicső elődök Kun Béla, Szamuely*) Tibor,
Korvin Klein Ottó a proletariátust szólították
harcba a "burzsoák" ellen. A munkásosztályt azonban felszámolta
a proletár vezérek pereputtyából verbuválódott
burzsoázia. Gazsi nem lett burzsoá [ha lett is, nem tudunk róla].
Maradt tehát liberális értelmiségi. Csakhogy a fenti
tablón szereplők is azok voltak színből, aztán tömeggyilkosokká
lettek, szívből.
*)
Néhány
adalék egy "liberális értelmiségi" portréjához.
Tiborkánk
Fiuméban [is] újságiróskodott. "...Kedves
viselkedésével, megnyerő modorával szinte pillanatokon
belül a fiumei társasági élet középpontjába
került ,,, ugynúgy élt, mint a korszak bohém újságírói
... kedvelt mindenféle szórakozást ... minden múlatságban,
bolondozásban benne volt ... Apja szemében ... már nem
tévelygő bárány volt, hanem a család büszkesége,
akinek a tekintélye az ő tekintélyét is növelte. Most
már kötelességének érezte, hogy támogassa
... fiát, olyan gondtalan életet biztosított számára
amilyent elképzelése szerint egy jónevű ujságírónak
élnie kellett, ilyen módon vált lehetővé, hogy fiumei
tartózkodása alatt ... a Grand Hotel Budaiban béreljen
szállást, és a szálló éttermének
törzsvendége legyen. Választékos eleganciával
öltözött, sziporkázó szellemességével
gyakran ragadta magával az úgynevezett társaságot."
Ebből
a formális logika szabályai szerint az következnék,
hogy a Szamuely apuka és sziporkázó fiacskája szeretik
azt a népet, amely befogadó készségével számukra
lehetővé tette, hogy ilymódon tenyészkedjenek. De nem!
Óh nem! Változik a szín és változik a szerep,
a héber mimikri.
Az "eszerek" elfoglalták Moszkvában
a Postát. A "kardszemű lengyel" Felix Edmundovics Dzerzsinszkij
Samuely Tiborra bízta a fontos objektum visszafoglalását,
ami sikerült is. Aztán a győztesek az Anarchisták Központi Klubját
vették ostrom alá, szintén teljes sikerrel. És innen
adjuk át ismét a szót Szamuely krónikásának.
"...A
Klub életben maradt védelmezői fegyvertelenűl szorongtak egy teremben.
A vöröskatonák puskatussal terelték be őket, és
nem sajnálták sem az erejüket, sem a fegyvert és a
különben rendkivűl fegyelmezett Szamuely Tibor sem intette rendre
a harcosokat."
Szamuely közli a "betereltekkel",
hogy a helyszinen agyonlöveti őket.
"Csend volt. Ekkor
az egyik 'anarchista' félrelökdöste társait, zokogva omlott
Szamuely Tibor elé. Engem ne ... Hisz együtt raboskodtunk a fogolytáborban
... Három gyermekem vár otthon ... A feleségem ...
A szeméből könnyek csorogtak. Mindkét karjával átölelte
Szamuely Tibor lábát, úgy rimánkodott ... Szamuely
Tibor felismerte [!] és olyan mozdulattal seperte félre csizmájáról
a volt fogolytársa kezét, ahogyan szemetet lök le magáról
az ember [ember (?)] ... Elindúlt az ajtó felé, s
közben utasította a lett lövészek parancsnokát:
végezzék ki őket." [Zalka Miklós:
Szamuely. Kossuth Könyvkiadó - 1979. 24 old., 42 - 43 old.]
Nos
erre mondják mifelénk: "liber-bolsi attitűd".
Tetszenek látni? Van ilyen! Köszönjük, nem kérjük.
Sőt javalljuk a berzenkedőknek, nyughassanak és ne akkor kiáltsanak
"antiszemitizmust" amikor esetleg már késő lesz.
Gazsi, vedd már észre, mi nem
szeretjük a magadfajta értelmiségieket. Elődeid sem szépen
végezték, neked sincs életbiztosításod. És
ha megengeded, néhány kommentárt fűzök soraidhoz.
Folytatja...
Én is. Lásd lent. [Ugrás a képről.]
|
|
Tamás Gáspár Miklós: Ebből elég volt
Csák Máté földjén
Történelmi szavak. A nyíltan antiszemita bíró [Ne ítélj, hogy meg ne itéltessél, mondja az Írás.], szerint tehát a törvény a megcélzott ÁLDOZAT esetleges erőszakos reakciójától védi a társadalmat.
1988-ban, a rendszerváltás hajnalán az új
köztársaság alapítói gondoltak a veszedelmekre: mindenki a szovjet hadseregtől,
a KGB-től és a magyarországi posztsztálinistáktól tartott. Azt nem sejtettük,
hogy az új köztársaság első másfél évtizedében a posztsztálinizmus kevesebb
főfájást fog okozni, mint a posztfasizmus, [Bölcsen
tudjuk: neked, nektek nem volt igazán bajotok
a sztálinizmussal, de ez egy más
történet. Demszky barátod is
megmondta: az antikommunizmus manapság nem divat...] hogy az 1990 tavaszán föllángolt
őrjöngő [Őszintén szólva én két
őrjöngőt detektáltam, téged és
Haraszti Miklóst. Hozzátok képest
Landeszmann rabbit akár "rabbi leben"
nek is szólíthatnánk] antiszemitizmus
nem lesz múló epizód. Amikor 1990-ben megírtam hírhedt
cikkemet - "Új reformkor vagy új Horthy-korszak?” az akkori (heti) "Beszélő”-ben
-, akkor néhai pártom is elhatárolta magát tőlem; de én is inkább csak riogatni
akartam, nem hittem volna, hogy a Horthy-korszak problematikája és szellemisége
domináns lesz a huszonegyedik század elején. [Mi
jöhetett a "liberális értelmiség"
1919-es forradalmi őrjöngése után?
Ellen-forradalom, böllérbicska, Britannia
szálló,
stb.]
Az elmúlt három hétben
bebizonyosodott, hogy a politikai antiszemitizmusnak komoly társadalmi és
intézményi támogatottsága van. A fasisztoid és a nyílt fasiszta támadásokra
adott demokratikus válasz pedig zavarodott és zavaros. Ez az írás a demokratikus
ellentámadás [A ti "demokratikus ellentámadásaitokat"
túl jól ismerjük már. Mondd
csak,
ki lesz Péter Gábor utóda?
És Himler Marcinak élnek még
rokonai az USA-ban?] tartalmának és irányának a vázlatos meghatározására törekszik -
azoknak íródik, akik ezt az ellentámadást helyesnek és szükségesnek tartják.
1. Először: október 23-án Csurka István és Jean-Marie Le Pen társaságában
David Irving, az ismert neonáci áltörténész és az 1956-i magyar forradalom
ismert rágalmazója mondott beszédet (evvel az erővel Berecz Jánost
[Berecz János nem szónokolt, mert
nem ért
rá. Könyvet írt. Vállalta.
Ezzel az erővel szónokolhatna is. A könyvön
biztos többet keresett, mintha írás
helyett dumált volna.] is
fölkérhették volna szónoknak). Mintha ez szégyennek és gyalázatnak nem volna
elég, Mr. Irving megszólalt az állami televízió "Éjjeli menedék” nevű műsorában
és az állami rádió "Vasárnapi Újság” c. népszerű, ám vitatott műsorában is; a
tévéműsort az állami tévé a kormányhoz lojális vezetősége megszüntette -
helyesen. [Szólásszabadság Gazsi módra.] (Az ellen senkinek nem lehet és nincs is kifogása, hogy a
magántulajdonú "Magyar Demokrata” meginterjúvolta az ősz fasisztát.) Igen ám,
csakhogy Orbán Viktor, a magyarországi jobboldal vezére [Magad
is tudod, a Viktor nem vezér hanem ugyanolyan
"felülvezérelt" politikus, mind
Medgyessy. Mire a rizsa?] David Irving állami
("közszolgálati”) szponzorálásának támogatására hívta föl az ún. polgári
köröket. Az ügyet aztán az új szélsőjobboldali
[Újabb sommás ítélet.
Bírónak biztos jó lennél,
mondjuk egy nemzeti forradalom leverése
után...] párt, az ún. "Jobbik” végül
"kiszervezte alóla”; a tévé előtti szombati tüntetésen az állami rádió vezetője,
Kondor Katalin ("Vári” fn. tmb. - állítólag…) szónokolt. (Kondor, tudjuk, nem
közszereplő.) Az állam illetékes szerve, az ORTT panaszbizottsága egyébként
kinyilvánította, hogy a neonáci tartalmú tévéadás nem volt törvénysértő, ami nem
igaz.
2. Antiszemita uszító és izgató cikke miatt a bíróság első fokon
elítélte ifj. H. Lóránt ref. lelkészt, a MIÉP volt képviselőjét. Evvel a bíróság
bebizonyította, hogy a jelenlegi törvényi szabályozás elégséges a veszedelmes
fajgyűlölő propaganda [Légy
erős! E polémiával
párhuzamosan folyik a Talmud elemzése.
Ha tudni akarod, mi a fajgyűlölet kukkants bele,
vagy iratkozz be egy rabbiképzőbe.] fékentartására. Másodfokon a budapesti ítélőtábla viszont
fölmentette a neonyilas álkeresztyén állelkészt, amivel harsogó ideológiai
zűrzavart idézett elő.
(a) A "Népszabadság”, a "Magyar Hírlap” és a
"Népszava” vezércikke, valamint liberális véleményformálók azt mondták, a tábla
ítéletét tiszteletben kell tartanunk még az antifasisztáknak is. Ez tévedés.
Először is logikailag lehetetlen tiszteletben tartani mind az elsőfokú, mind a
másodfokú bíróság ítéletét: valamelyikük helytelenül értelmezi a hatályos jogot.
Másodszor: ifj. H. Lóránt exképviselő, állelkész cikkének közvetlenül fenyegető,
továbbá nyíltan alkotmányellenes cselekvésre fölhívó tartalma
[Úgy látszik, még nem olvastad a "neonyilas"
nyilatkozatát? Tedd meg utólag. Vagy te
is dislexiás vagy, mint Bush?] egyértelművé
teszi, hogy a másodfokon eljáró tábla ítélete durván törvénysértő és
alkotmányellenes, semmiféle tiszteletet nem érdemel. Harmadszor: az ítélet
szóbeli indoklásában a bíró színt vallott: cinikus, alpári és otromba
antiszemita gúnyolódásra ragadtatta magát. Ezt mondta (a pénteki, november 7-ei
"Népszabadság” szerint): ifj. H. Lóránt cikke, úgymond, "nem hív föl erőszakos
cselekedetre… A »rekeszd ki őket!…« fölhívásból pedig nem következik az a
szándék, hogy olvasóit erőszakos cselekmények elkövetésére uszítsa… [Áruld
már el, Te [!] mit értesz "kirekesztés"
alatt? Ahhoz, hogy egy szó miatt fröcsögj,
definiálnod kellene azt, és bizonyítanod,
hogy mikor kimondta, Hegedűs is ugyanazt értette
amit te most! Milyen filozófus vagy te, hogy
definiálatlan kifejezésekkel operálsz?] A bíróság
szerint köztudomású, hogy a zsidóság részéről [!!!] nem kell fenyegető erőszakos
magatartástól tartani, így föl sem merülhet az erőszakos magatartás
elhárításának szükségessége”.
Történelmi szavak. A nyíltan antiszemita bíró
szerint tehát a törvény a megcélzott ÁLDOZAT esetleges erőszakos reakciójától
védi a társadalmat. A bíró nyíltan gúnyt űz tehát a Magyar Köztársaság
jogrendjéből, hiszen nyilvánvaló, hogy a Büntető Törvénykönyv idevágó
cikkelyének célzata az általa (csúfondárosan) vélelmezettnek éppen az
ellenkezője. Ezt a nyíltan antiszemita bíró csöppet se titkolja. Ez a bíró
szigorúbban fogalmazó, tágabb érvényű törvényt se volna hajlandó alkalmazni - a
probléma nem a jogszabály, hanem a bírói kar (sok száz egyéb példából is
kitetsző) reakciós szelleme. [A birói kar nem
reakciós, hanem opportunista. Ez jól
jött nektek, mikor 1945-ben megkezdtétek,
majd '56 után folytattátok az akasztásokat.
Ha egy bíró nem opportunista, akkor deviáns.
Egyszóval "más". Ex (ál)adjunktusod
Fodor Gábor a másság apostola.
Suszteroljátok már be ebbe a kategóriába
a bírót is. Te meg hagyd abba a hőzöngést.
Apropó, akasztás. Láttál
már akasztást? Én láttam
a Csillagban. Most hogy a Talmudban elolvastam az akasztófa
leírását, beugrott, hogy a szegedi bitók
hajszálpontosan olyanok voltak. (Két embert
akasztottak egyszerre..).] A bírák jelentős része ahhoz a fölső
középosztályhoz tartozik, amely cigányellenes, nőellenes, homofób,
idegengyűlölő, antiszemita és mélyen lenézi a kitaszított szegényeket. Ez a
fölső középosztály villanegyedeiben [Ennek,
tudod, szintén van megoldása. Ezt már
lejátszottátok a "fordulat éve"
magasságában. Ki kell telepíteni
a rohadtakat a Hortobágyra és az igy felszabaduló
lakásteret "szociális bérlakásként"
ki kell utalni. No nem a kitaszított szegényeknek,
hanem a betelepűlők közűl azoknak, akiknek drága
a lakópark.] a szélsőjobboldalra szavaz, tudósai mélyen
klerikálisak [Nem elég szolgalelkű a Klérus?
Kevés köztük a III/III-as?
Paskai
neked egy reakciós klérus? Gazsi, te nem
tudod mit beszélsz!] és konzervatívok, egyetemista gyerekei pedig a régi és az új
etnicizmus, regresszív ökoromantika, sovén Nyugat-ellenesség és irredenta
pózolás virtuózai. Mindez nem jogi kérdés.
(b) A liberális véleményformálók
azt állítják, hogy helytelen dolog hivatásos politikusoknak, kormányférfiaknak
az ifj. H. Lóránt-ítélet ügyében nyilvánosan állást foglalniuk. Ebben szerintem
tévednek. Úgy vélem, Kovács László külügyminiszter, a Magyar Szocialista Párt
elnöke jól tette, hogy élesen elítélte a másodfokú bíróság (a tábla, amelynek
fölállításáért magam is annyit harcoltam) ítéletét. Ez alkotmányos szempontból
sem aggályos. Elvégre az igazságszolgáltatás csupán a három hatalmi ág egyike,
akár a törvényhozás és a (végrehajtó) kormányzat; ha a parlament által meghozott
törvényeket, sőt: az alkotmányt is bírálhatjuk és bíráljuk, miért ne bírálhatnók
a törvényeket csak végrehajtó bíróság döntéseit? Ne feledjük, hogy a végrehajtó
hatalom (a köztársasági elnök és az ellenjegyző igazságügy-miniszter) a kegyelmi
eljárásban fölülbírálhatja a bírósági ítéleteket.Viszont az alkotmánybíróság
megsemmisítheti az országgyűlés által hozott törvényeket, sőt fölszólíthatja a
törvényhozást új jogszabályok meghozatalára. A hatalmi ágak közötti heves vita
normális dolog: ezt kifogásolni nem más, mint a demokratikus jogállamiság
félreértése. A jog nem az igazságszolgáltatás hitbizománya: erre utal pl. az
ombudsman és az "egyeztetés” (arbitrázs) párhuzamos jogintézménye is.
(c) A
begyulladt és passzivitáshoz szokott demokratikus közvélemény rémes állapotát
illusztrálja, hogy a föltámadó fajgyűlölet szerteágazó társadalmi
problémakötegét erre a teljesen gépies módon tárgyalt kérdésre redukálják:
legyen-e új gyűlöletbeszéd-törvény vagy ne legyen? Sokan a szólásszabadság
védelme miatt az SZDSZ-re neheztelnek (ez könnyű), nem pedig a szükséges
antifasiszta küzdelemre [Küzdelem után áhítozol?
Hogy gondolod? Harci helikoptereket küldesz a középosztály
"állásainak kifüstölésére"?
Leromboltatod a házaikat? És hogy érzed
majd magad, ha egyszerceak rájössz, hogy nem vadász
vagy, hanem nyúl?] összpontosítanak (ami nehéz). Többször elmondtam, most
se mondhatok mást: a sokak - így az MSZP - által szorgalmazott
gyűlöletbeszéd-törvényt ezek a bíróságok soha nem fogják a fasisztákkal szemben
alkalmazni [Nem ment gyakorlatba az igazságtételi
törvény sem. Verebes ujságcikkben
támadta Wiesenthalt, amikor az úgy nyilatkozott,
hogy a kommunista bűnök sem évűlnek el.
(Mondtam is, hogy ő egy antiszemita szemita.)] (ld. a weimari köztársaság tapasztalatát), az ilyen törvények
visszahoznák a Horthy korszak felekezet és osztály elleni izgatásról szóló
paragrafusát, amellyel haladó embereket (pl. a falukutatókat népi
szociográfusokat meg különféle árnyalatú szocialista írókat) volt szokás
elítélni. Föltéve, de meg nem engedve, hogy az új - többek szerint
alkotmányellenes - gyűlöletbeszéd-törvény ellenzőinek nincs igazuk, a törvény
(bár az alkotmánybíróság majdnem biztosan megsemmisítené) nem oldana meg semmit;
néhány pénzbüntetést kacagva kifizetnek, és a Kondor Katalinok (állítólag:
"Vári” fn. tmb.) ismét - szerénykedve! - "nemzeti hősnek” nevezhetnék magukat,
mint a rádió elnöke tette a David Irving neonáci áltörténész állami
szponzorálását követelő demonstráción szombaton a Szabadság téren. Nem erről van
itt szó, ez csak a jogfetisizmus, azaz: a honpolgári gyávaság ürügye.
"Ne
tegyünk semmit, majd a bíróság elintézi” - gondolják a riadt szociálliberálisok.
A bíróság, mint látható, semmit sem intéz el.
Mit tegyünk tehát?
Abból
kell kiindulnunk, hogy - kompetens tudományos fölmérésekből, vizsgálatokból ezt
pontosan tudjuk - a magyar nép döntő többsége egyáltalán nem antiszemita. Ez
passzív vélekedés ugyan, nem szilárd meggyőződés. Csak avval válhat komoly belső
meggyőződéssé, ha kimutatjuk - márpedig nem nehéz kimutatni -, hogy az
antiszemiták hiedelmei nem pusztán erkölcsileg fölháborítók és politikailag
veszedelmesek, hanem tárgyilag helytelenek és hamisak. A zsidókat mindennel és
mindennek az ellenkezőjével vádolják. A reneszánszban keresztyénellenes
kalmárszellemmel. A fölvilágosodás idején középkorias vallásos
fundamentalizmussal, babonasággal, elzárkózással. A restauráció idején épp
ellenkezőleg, gyökértelen kozmopolitizmussal és univerzalizmussal. A szabadelvű
kapitalizmus virágkorában szocializmussal és forradalmi fölforgatással. A
szovjet rendszerben nyugatossággal, és újra kozmpolitizmussal. Ma pedig cionista
nacionalizmussal. Hitler újítása: mindezek az egymásnak ellentmondó állítások
egyszerre igazak ("zsidó összeesküvés”, "a zsidó kapitalisták és szocialisták
titkos összefogása faji céljaik érdekében.”) [No,
ami azt illeti, ebbe a témakörbe mások
is belekontárkodtak. Gondoljunk példáúl
Fordra. Jut eszembe, te tán' meg tudnád
magyarázni, mi volt a szerepe a Kelet New-Yorki
Kahalnak (Kehillah) abban, hogy a Nagy Okt. Szoc. Forr.
úgy alakúlt, ahogy alakúlt? Továbbá,
hogy a Népbiztosok Tanácsának etnikai
összetétele miért úgy alakúlt,
ahogy alakúlt?] De ha a zsidók a barikád mindkét
oldalán jelen vannak (ami tény), akkor ebben nem különböznek másoktól, hanem
hasonlítanak hozzájuk.
Mi sem egyszerűbb, mint a föltámadott kapitalizmus
igazságtalanságainak orvoslása helyett bűnbakokra vadászni. Meg kell mondani az
antiszemitizmussal butított embercsoportoknak: becsapják őket. Ezt megmondani
nem elég, de nélkülözhetetlen. Azt is le kell szögezni, hogy az izraeli kormány
vagy zsidó és zsidó csoportok bírálata nem antiszemitizmus. [Nagy
engedmény részedről. Sajnos, post festam
történt. A bírálaton
már túl vagyunk. A fegyvereké a
szó. Azt akarod, itt is így legyen?]
Ámde itt és
most az antisziemitizmus mellett áll hatalom és erő - és az ilyen hatalmat meg
kell törni. Félmillió ártatlan [Félmillió,
szörnyű szám! Az áldozatok többsége
biztos ártatlan volt. De gyönyörködj
egy kicsit ebben a nőstény karvalyban. Ez mondta, hogy ötszázezer iraki csecsemő és
kisgyerek éhhalála "megérte
a politikai árat".Te nagy humanista, hullattál
e akár krokodil könnyeketis az iraki ártatlanokért.Emiatt
nem hallottalak soha sehol pofázni. Ha tévednék,
küldd el utánvéttel a szalagot, vagy
ezt tárgyazó "művedet". Akkor (ezért)
elnézést fogok kérni.] magyar honpolgár láthatatlan tömegsírja: az
európai levegő. Félmillió a hatmillió meggyilkolt európai
zsidóból. Ez (is) a mi
európai örökségünk. A helyzet világos, engedékenységre és kétértelműségre semmi
ok.
A magyar társadalom demokratikus többségének meg kell mutatnia - az
utcákon, az országházban, az újságokban, a rádióban, a tévében, az interneten és
mobiltelefonon -, hogy nem tűri a fasizmust. A jobboldal nem fasiszta vezetői
persze hallgatni fognak. Sajnos ezt nélkülük kell világossá tenni - holott a
jobboldali szavazók többsége nem az antiszemitizmus miatt, hanem annak ellenére,
másért szavaz a maga pártjaira.
Szívósan tiltakozni kell az új és régi
fasiszmus minden megnyilvánulása ellen, szünet nélkül, kitartóan, türelmesen. Ez
akkor lesz hiteles csak, ha minden területen föllépünk az egyenlőség és a
szabadság mellett.
A magyar államnak alkotmányos kötelessége megvédeni a
területén élő kisebbségeket. Itt nemcsak elvek forognak kockán, hanem a mintegy
százezer [Én többre saccolom...] magyar zsidó (vagy zsidó magyar) konkrét személyes élete és biztonsága,
ha fizikai épsége még nem is.
[Hogy
lehet valakinek veszélyben az élete, ha
"fizikai épsége" még
nincs veszélyben? Bontakozz ki, magyarázd
meg.] Mint minden nagy politikai konfliktusban:
emberek szenvedése, szorongása, reménye, bánata a tét. A kérdés mindig az:
tudunk-e másokért is tenni valamit.
Milyen lesz a hazánk? Erre kell
válaszolni.
Ki az utcára, demokraták! Ki az utcára, antifasiszták! Ki az
utcára, rendes emberek! Pusztuljon a fasizmus! [Jó hogy ezt az utcai témát
szóbahozod, mert ebben professzor vagyok.
Ha ki akartok rajzani, azt be előre be kell jelenteni a Vasprefektus
úrnak. Nem léphettek az úttestre.
A
járdát pedig, ahol feszengtek majd, oroszlán
ketreccé alakítja a Prefektus úr.
Ott túl a rácson pedig várnak
rátok a gumibotos rendőrök, a könnygázt
és magasnyomásu fecskendőket hordozó
automobilok és persze a rabomobílok. Ha
tüntettek, számolhattok ellentüntetőkre
is,
hiszen demokrácia van. De, mint vázoltam,
ti rács mögött lesztek. Igy
csak a rácson keresztűl ugathattok egymásra.
Szintén azért mert demokrácia van.
Ha viszont a "nulla toleranciát" a
Vasprefektus úr veletek szemben netán
nem alkalmazza
és hagyja, hogy bódékat és
budikat borogassatok, úgy megdől az az "elméleted",
hogy a hatalom idegen kezekben van. Az emberek esetleg
azt fogják hinni, hogy zsidó diktatúra
van.Ezt pedig nem szeretnék hinni. A te egészségednek
se tenne jót.]
A szerző tudományos kutató, egyetemi tanár.
A kommentátor pedig nyugdíjazott főügyész és nyugdijas ügyvéd. aki tulajdonképp azt akarja mondani: áldás - békesség, te meg ne ökörködj Gazsi, mert baj lesz!
2003.11.18.
Folytatja...
Én is.
A Comment eredeti címében szerepelt a "bohóc"
kifejezés is, TGM-et illetően... Azután átírtam
a címet abból a megfontolásból, hogy aki "erős"
kifejezést használ, önmagát is minősíti.
Azután
jött az ujabb Népszabadság interjú. Ebből idézek.
"Miért mondanék mást? Senki nem cáfolt meg eddig!
Amikor a felső középosztályról írok, akkor nemcsak a jövedelmi, vagyoni helyzetről beszélek. A felső középosztály presztízst, státust is jelent. A bírói szakma magas presztízsű foglalkozás. Ami pedig a felső középosztály szellemét illeti, azt mindenki ismeri Magyarországon. Tessék megnézni, hogy a Pasaréti térre vagy az Apor Vilmos térre tartó buszjáratokon, a 105-ösön, az 5-ösön vagy a Rózsadomb felé járó 91-es buszon mit olvasnak az emberek csütörtökönként, amikor a legtöbb hetilap megjelenik. Tessék megnézni, hogy milyen újság van azoknak a tisztviselőknek a kezében, akik a Markó utca bírósági épületek, vagy a Magyar Nemzeti Bank felé tartanak. Ne tréfáljunk! A bírálóim úgy tesznek, mintha nem is Magyarországon élnének, nem tudnák, miféle hitek, meggyőződések terjednek az országban. Tudja, Magyarország nagyon furcsa ország. Egyrészt a gorombaság, másrészt az eufemizmus uralkodik. Az én hűvösen, szárazon és józanul megfogalmazott cikkemben mindenki által ismert tényeket szögeztem le. Ezek után a gyalázkodásnak és a mocskolódásnak az elképesztő áradata következett, amelyben olyan emberek vádolnak gyűlöletbeszéddel, akiket másutt egy jobb kikötői kocsmából is kidobnának. Ha nálunk valaki kimondja azt a szót, hogy „zsidó”, azonnal kitör az őrület, a téboly."
Az idézet [és az egész interjú] a paranoia jelein túl a sclerosis szimptómáit is tükrözi. [E szinróma egyik jellemzője az emlékezethiány és a kritikátlanság.] Mit lehetne egy olyan embernek, egy olyan emberről írni, aki saját förmedvényét "hűvös, száraz és józanúl megfogalmazott cikknek" minősíti? És mit szólhatunk arról az újságról, amely egy ilyen eszementnek lapteret biztosít?
Semmit!
A kérdés az eset és tanulságai kapcsán a következő. Miért kúszik a magyar gerincekbe még most is bénító félelem ha egy ilyen pojáca lármázni kezd? A demokrácia - mondják - annyit tesz, mint nem félni. Kezdjünk hozzá!
2003.11.23
Sz. Gy.