T.
Dr.
Grespik László részére.
Kedves Laci!
Engedd
meg, hogy legújabb „közjogi kalandod” dolgában sokadikként én is véleményt
formáljak. Szerintem nagy baromságot csináltál. Javaslom, ne alakíts nemzeti
hőst, inkább azon törd a fejed, hogyan hozhatod helyre a dolgot.
Véleményemet
és javaslatomat, számodra és a nyilvánosság számára is, megindokolom.
Azzal
kezdem, hogy Csurka István ügynöki mivoltát akkor helyeztem [magamban] múlt
időből jelen időbe, amikor a Fórumban egy „leleplező” cikk keretében megpillantottam
Horn Gyula születési anyakönyvi kivonatának facsimiléjét, amely azt
„bizonyította” hogy valamelyik felmenője „izr.” vallásfelekezetű volt.
Tudom, hogy lelkes magyarság kutató vagy. Javasolnám, hogy ha és amennyiben a
„zsidó kérdéssel” is foglalkozni akarsz, igyekezz a jelenleginél belterjesebb
ismereteket elsajátítani a zsidóságról. Ha ezt megteszed egy új képesség birtokába jutsz: megtanulsz
disztingválni.
Csak
nemrég tettem fel a honlapomra egy sztorit arról, hogy még Göring sőt maga a
Führer is tudott, vagy kénytelen volt zsidó és zsidó között disztingválni. Nem
tételezem fel, hogy valaha is időt szakítasz honlapom elolvasására, ezért
röviden megint leírom, miről van szó.
Nem is hinnéd, de a Luftwafféban szép számmal szolgáltak zsidó pilóták és -
horribile dictu – még jeleskedtek is a légi csatákban. Többen magas kitüntetést
kaptak. A tiszti kaszinókban sem árasztottak olyan bűzt ami állítólag a sémi
népekre jellemző. Nos a Gestapo kiszagolta ezt az anomáliát. Himmler maga
interjúvolta meg Göringet, vajon ismeri a törvényt, miszerint zsidó nem
szolgálhat a hadseregben. Göring az őt általában jellemző bonhomiával azt
válaszolta, hogyne ismerné, csakhogy a Luftwaffénál ő mondja meg ki a zsidó és
ki nem az. Ehhez képest [!] pedig nála nem szolgálnak zsidók. Punktum!
Sőt! Hitler „führerbefehl” keretében nyilvánította a szintetikus benzin
feltalálóját árjának, kiemelve őt ezzel a „faji tisztátalanság mocsarából”.
Gyerek
voltál még akkor, amikor csak a legelszántabb antiszemiták, no és persze a
zsidók mertek zsidóvicceket gyártani ill. terjeszteni. Ez utóbbi körből hozta
Apám Pestről az alábbi viccet. „A zsidók három kategóriába sorolhatók: 1.)
büdös zsidó, 2.) mégis csak zsidó, 3.) kár hogy zsidó.” [Ezt elmondtam a Megyei
Főkapitányság politikai osztálya vezetőjének. Nagyon tetszett neki. Ő is
mondott néhányat… Azután próbáltuk megsaccolni, mennyit lehetne ezért kapni.
Magas szám jött ki. Sőt én még azt is közöltem, őt már azért is le lehetne
csukni, ahogyan röhögött az én import-viccemen.]
Nos
én csak az utóbbi időkben írok a zsidókról, de nagyon régen olvasgatok róluk.
[Ezt a módszert ajánlanám neked is.] Tanulmányaim alapján lassan felködlött
bennem egy negyedik kategória: 4.) jó, hogy zsidó.
Mielőtt
te, vagy bárki más, megbotránkozna, megmagyarázom. Épp most búvárolom a Talmud
elérhető szegmenseit és próbálom megerősíteni vagy eloszlatni azt a gyanúmat,
hogy a Talmud bölcsei a nem zsidókat [gójok] nem tekintik embernek. Ezt a
szemléletet több okból nem tudnám kölcsönösségi alapon az egész zsidóságra
visszavetíteni és ezzel még csak Göringnél, ill. Hitlernél tartok.
Hogy
miért nem? Hosszú életem élményei miatt. Gyerekkoromban hallottam Keresztapám
lakásának vékony falán keresztül, hogy sírt és imádkozott a púpos Grünberger és
felesége a gettóba vonulás előtti éjszakán. Nyilván kapiskálták, hogy nekik már
annyi. Azután ott voltam, amikor a hajdúböszörményi gettót bezárták. A város
„zsidó negyede” a Kassa utca környékén volt, a zsidótemplom körül. Kicsi
piszkos házak, mindben csapatnyi taknyos, pajeszes sábeszdeklis kölyök. A
családfők „bűrösök”, „bótosok”, „tollasok” voltak. A helyi szlengben az a
kijelentés, „megyek a zsidóhoz” pontosan annyit jelentett, megyek bevásárolni.
A nagyon szegény embernek ott akkor csak a zsidó hitelezett. Lehet, megnyúzta kissé
a kuncsaftot, de csak annyira, hogy kuncsaft maradhasson. Nem volt más
alternatíva, ahogy Horn Gyula mondaná.
Aztán elmentek az állomásra. Ekkor Nagyváradon voltam. A menetet nem láttam.
Anyám viszont Nagyváradon zöldkeresztes védőnő volt akkoriban. Bejárt az ottani
gettóba is. A látottak alapján kihallgatást kért a gettó fölött parancsnokló
csendőr századostól. Mondta, hogy a higiéné teljes hiánya miatt tífuszjárvány
lesz. A százados csak annyit válaszolt: „nyugodjon meg asszonyom, erre nem lesz
idejük.” Igaza lett. A gettót pár nap múlva kiürítették. Tífusz tényleg nem
lett.
A
„felszabadulás” után a gettó magas fakerítését lebontották. A zsidónegyed
azonban nem népesült be újból. A hazatérők kényelmesen elfértek a negyed
egyetlen módos házában. Ezt zsidó háznak nevezték. A lakók fiatal, ám
„életgyenge” férfiak voltak, a nők - öregek – kölykök sehol.
A
téma 1967-ben folytatódik. Ekkor állított be hozzám egy Magyarországon kódorgó
lengyel ügyvéd Ryszard Czarkovsky, aki egy élő magyar ügyvédre volt kíváncsi és
valaki hozzám irányította. A hagyományos lengyel – magyar barátság fájának
alkohollal való megöntözését követően megállapodtunk abban, hogy egy hétig
vendégül lát Varsóban, egy hétig pedig körbevisz Lengyelországon. [Warszavája
volt, de ez egy más történet lenne…] A lényeg, hogy az útiterv összeállításánál
a Mazúri Tavak helyett Auschwitz mellett döntöttem, mert beugrott a Kassa utcai
kis krapekok problematikája. Hamar kiderült, hogy Auschwitz I. a zsidóirtásra
utaló rekvizitumok ellenére kevéssé érdekes. A lelőhely Auschwitz II, azaz
Birkenau. A rómaiak alkották meg a „genius loci” azaz a hely szelleme fogalmát.
Nos e szellem rátelepszik az ember lelkére. [Próbáld ki. Egy Opellel hamarabb
odaérsz.]
Nagy fotós voltam ekkoriban. A fekete – fehér kategóriában mindent tudtam, amit
tudni lehetett. Kattogtattam derekasan. Az anyag még megvan. Itt most a
benyomásokról.
A szárnyvonali sínpár befut a főkapun. Hátsó kijárat nincs. Az egész egyből a
végállomás asszociációját kelti. A barakkok egy része még megvolt akkor. Az
emeletes „ágyak” is.
Én
csak egy - egy hónapig voltam nyári katonai táborlakó egyetemista koromban és
jól emlékszem, mindig fostak jó páran. E tapasztalatok és a Birkenauban
látottak alapján valószerűnek tűnt az elbeszélés, hogy ha valaki felül éjjel
összefosta magát, alul legalább hárman négyen lettek szarosak. Az ilyen ember
teher önmagának, de főleg a környezetének. Neki is jobb, meg az ágytársaknak
is, ha kiszelektálják mint „muzulmánt”. Tiszta sor, a hulla nem szarik le
senkit. Az ám! A hullák. Ez az igazi probléma! Hoess táborparancsnoknak, de
másoknak is álmatlan éjszakáik voltak miattuk. [V.ö. Merle: „Mesterségem a
halál.”]
Az
oroszok Katynban csak négy - ötezer lengyel tisztet lőttek kupán, aztán milyen
hacacáré lett belőle, pedig még fenyőfákat is ültettek fölébük.
E gondolat jegyében keltenek figyelmet azok a berobbantott vasbeton építmények,
amelyeket az „auschwitz legenda” gázkamráknak, ill. krematóriumoknak titulál. A
tetőfödémeket olyan zseniálisan robbantották rá a romokra, hogy azok belsejébe
legfeljebb egy görény tudott volna bemászni. Én mindenesetre nem tudtam, pedig
iparkodtam. Így már csak egy kérdés maradt nyitva. Mi volt e masszív vasbeton
létesítmények rendeltetése? A vita folyik. Mindenki azt gondol, vagy hisz amit
akar. Szabad a gazda. Annyi biztos, a Kassa utcai kölykök sorsa előttem nem
tisztázódott, hiába warszaváztam Birkenauba. Egy civilizált társadalomnak a jó
pásztor módjára kell bánnia báránykáival, azaz mondjuk Mihály napkor el kell
velük számolni. A számadás a zsidócskák tekintetében nem stimmel. Ez nem jól
van így. Gondolom, ezen nincs vita.
Most
lépek egy nagyot. Az előítéletről szólok. A Szabad Európa Rádió hűséges
hallgatója voltam magam is, míg ment az adás. Egy éjjel félálomból Nagy Imre
névére eszméltem Faludy verse ment. Egy
hangulatkép maradt bennem. A lemenő nap fénye megcsillan valamin. Mintha Nagy
Imre cvikkere lenne. Meghatódtam. Ez ritka jelenség nálam.Annak hatására vettem
meg uzsoraáron az akkor szamizdat kiadásban megjelent Villon fordítást. Később
délidőben egy exkluzív interjút hallottam Faludyval. Beszélt életéről, recski
élményeiről, stb. Az emberi képzelet képpé formálja az élményeket. Ez nálam úgy
működött, hogy a verstartalom, a fordítás és a hang alapján egy
intellektuálisan magas homlokot, kék szemeket, tisztes [rendezett (!!)]
ezüstösen csillogó hajzatot láttam a szenvedésektől barázdált arcvonások fölött…
Később
előkerítettem a verset. Idézek belőle.
„Azóta újra mellbeteg,
keszeg varrólány a nappal
s izzadt ringyók az éjszakák,-
Ám néha félálmomban este
szemembe hull egy fény-nyaláb:
talán a láthatáron villan,
vagy a szomszéd utcán a villany,
de lehet, hogy a cvikkere.”
(London, 1958. június´)
Aztán
hazajött. Mutatta a TV. Nyomban szegényebb lettem egy illúzióval. Egy zsidónak
is ronda vén szatírt láttam, olyan sörénnyel, amellyel egy magára valamit adó
boszorkány is nyomban hölgyfodrászhoz ment volna, ha megpillantja magát
tükörben. El sem tudtam képzelni, hogy lesz „ebből” valaha magyar ember az én
szememben. Azután mégiscsak az lett [dacára minden marhaságnak, amit azóta
prózában (!) fecseg].
Megvettem
ugyanis verseskönyvét. Címe „Test és lélek”. Olvastad? Az alcím „A világlíra
1400 gyöngyszeme, Faludy György műfordításai.” Az antológia történetét maga
Faludy írta, előszó gyanánt. Grandiózus életmű önmagában ez a kötet. Az öreg
akkor is halhatatlant alkotott volna, ha semmi egyebet sem csinál. És itt vetem
fel azt, amit e levél alapkérdéseként akarok megjelölni. Mi késztet egy okos
zsidót arra, hogy tőzsdézés helyett, senki által sem támogatva, senki által sem
bátorítva, senki által nem dicsérve ölje magát azzal, hogy a magyar nemzet
eszmekincsét gazdagítsa, idegen nyelven írott remekművekből magyarnyelvű
remekműveket alkotva? Tanúságtétel ez! Olyasféle, mint Angyal
Istváné, hiteles tanúságtétel: a magyarsághoz tartozás megvallása.
[Nemzeti szégyen az a szarakodás amit az öreg lakásügyében a hatóságok
produkáltak.] Ha führer lennék, úgy járnék el vele mint a Führer az említett
feltalálóval… Ámbár lehet felsülnék vele, mert az öreg biztos
ragaszkodna kettős identitásához.
Faludy
példáját annak a tételnek a bizonyítása végett iktattam ide, hogy a zsidóság,
minden rossz és jó tulajdonságával együtt, a legproblémásabb emberfajta a
világon. Ebből adódik azon viszony–rendszer végtelen bonyolultsága, amely őket
a többi népekhez kapcsolja. A bonyolultat „sokszínűnek” is nevezhetjük. A
zsidók abba hülyülnek bele, ha e sokszínűségről valaki fekete/fehér felvételt
készít, és arra mondja „ecce homo”. Akkor kezdenek köpködni, dühöngeni,
fenyegetőzni, vagy egyéb rosszat cselekedni. Faji, vagy vallási
hovatartozásának puszta felemlítése esetén is általánosító negatív
értékítéletet vél felfedezni. [Mi sem örülnénk, ha a magyarokat mondjuk Orbán
Viktor cselekedetei alapján ítélnék meg.]
A
zsidó diaszpóra térképén Magyarországra jó nagy pötty esik. [Ráadásul a folt
terjedni látszik.] Az együttélés velük adott, annál is inkább, mert a Budapest
– Auschwitz relációban közvetlen vonatjárat nincs.
Azt
persze senki sem gondolhatja komolyan, hogy az együttélés egy kedélyes
piknikhez fog valaha is hasonlítani. Az egész inkább egy kemény alkudozáshoz
hasonítható, amely sohasem ér véget. Ebben az alkuban mindkét fél saját,
esetleg önző, érdekeinek érvényre juttatására törekszik. Az önzés határa a
józanész. Persze tudom, az alkupozíciók, finoman szólva, nem egyformák. De ne
hagyjuk magunkat! A zsidóságnak el kell gondolkodnia azon, érdemes e a
közhangulatot tovább borzolni. El kell ismerni, nálunk már van „stadion
antiszemitizmus” és létezik [az egyébként gyáva] értelmiség sunyi „szalon
antiszemitizmusa” is. Ha egyes zsidók azt hiszik, hogy ez a legrosszabb,
látogassanak el Ukrajnába, vagy Oroszországba. Ott tapasztalhatják az „utca
antiszemitizmusát”, amely kibírhatatlan, és amellyel szemben a „zsidó
világhatalom” abszolúte tehetetlen. Egy személyes élmény kapcsán világítom meg,
miről is van szó. Apám az Országos ügyvédi Tanács elnöke volt. Egy moszkvai
utam alkalmával kapcsolatba lépett a Moszkvai Ügyvédi Prezídium elnökével és
megbeszéltek egy találkozót. Ez létre is jött – egy utcasarki lámpa alatt…
Vendéglátóm nejével jelent meg, ami nagy megtiszteltetésnek számított. A
vendéglátást úgy kívánta abszolválni, hogy elvisz egy előkelő étterembe. Ehhez
taxi kellett, lévén Moszkvában egy utca kb. olyan széles, mint amilyen hosszú
nálunk. Akkor a moszkvai taxik még folyamatosan cirkáltak és a „rendelés”
leintéssel történt. Hogy ne szaporítsam a szót, zsidónak látszó zsidó
vendéglátómnak csak az ötödik taxi állt meg. Az első négy „kirekesztő” módon
viselkedett, azaz vagy beintett, vagy káromkodott, vagy röhögve húzott el a
járda mellől, amikor vendéglátóm a kilincs felé nyúlt. A medvetermetű ember
arca lilás vörössé vált és egész testében remegett a dühtől. Ez még a SZU-ban
volt. Gondolom, nem tévedek, ha azt gondolom, azóta sem javult a helyzet.
Nem tudom, hogy
Hegel zsidó volt é, avagy sem. Az viszont tény, hogy a zsidó lét és gondolkodás
nem egyszerűen dialektikus, hanem maga a dialektika. Ford „A nemzetközi zsidó”
c. könyvében [ezt biztos olvastad] egy világméretű zsidó összeesküvést
vizionál, és azt tételezi fel, hogy az ellentétes oldalon egymással harcoló
zsidók voltaképp egy sajátságos szereposztás alapján „játszanak” Ezt én nem
tudom kizárni, de valósága sem bizonyított „perrendszerűen”. Egyszerűen arra
gondolok, hogy a zsidó „népen belüli ellentétek” olykor végzetesen valóságosaknak
látszanak. Nem hinném, hogy Bernstein „kamuból” próbált volna hülyét csinálni
Marxból. Az ilyesmit a zsidók komolyan gondolják. Rabint is „tényleg”
agyonlőtték. A bátor izraeli sasok lelkiismereti lázadása is véresen komolynak
tűnik. [Olyan masszírozásnak elődeik Lufwaffe kebelén belül biztos nem voltak
kitéve, mint ezek a bátor emberek. Kérdés akad e egy izraeli Göring, aki kiáll
a fiai mellett?]
Megint egy személyes
élmény. Egy barátom van, negyedszázada, zsidó. Velem szemben nem érzékeny és
elvisel tőlem olyan beolvasásokat, amelyekhez képes ifj. Hegedűs Lóri
kirekesztősdije pimfli. De nem erről van szó. Barátom barátja Amerikába
szakadt. Majd összehoztak egy bizniszt Magyarországon. Egy flekkenpartira
voltam hozzájuk hivatalos. A tűzgyújtással barátom annyit idétlenkedett, hogy
eltanácsoltam a kertből. Bement barátjához. Bent valami nézeteltérés
támadhatott. Paprikavörösen jött ki ugyanis és a következő kijelentést tette.
„Látod, az ilyen rohadt zsidókat kellett volna Auschwitzban elégetni!”
A vicc, hogy akkor egyáltalán nem viccelt. Nem is vette rossznéven, hogy én
meg rohadt fasisztának neveztem, persze viccből.
És kik prezentálják
a zsidókkal szemben felhasználható történelmi, politikai tényeket, érveket ha
nem az antiszemita szemiták? Tudnék néhány eklatáns példát említeni, de már
unom az írást.
Vissza a kiinduló
pontra. Kultúrállamokban a bíróság megsértése főbenjáró bűnnek számít. Súlyos
büntetés jár érte. Fellépéseddel megsértetted a bírót. Szerencséd, hogy nem
Amerikában tetted. A bírói elfogultsággal szemben igénybe vehető védői
eszközöket törvény szabályozza. Ha tudtad, hogy a bíró zsidó és komolyan
gondoltad, hogy emiatt elkaszálja védenceidet, kizárási kérelmedet
előterjeszthetted volna diszkrét módon, azaz írásban a tárgyalás előtt. Te egy
mutatvány kedvéért egy nőt emberi és női mivoltában aláztál meg a TV.
nyilvánossága előtt. További hülye ötlet volt a Pallagi – kihallgatáson
talárban megjelenni. Mundérod becsületének védelmére kollegáid részéről aligha
számíthatsz.
Javaslom, végy egy
csokrot és ha nem rúg ki, nyújtsd át a bírónőnek.
Gyula.