Untitled
Operation X - Polt No-2.
[Mit mondott Lord Acton ?]
Ki
tagadhatná, hogy az ügyészség eredményesen küzdötte le korábbi finnyásságát az
általa alkalmazott nyomozati módszereket illetően. Uj seprő jól seper
mondhatnók. De erről, csupán erről van szó ?
* * *
Rég volt, talán igaz sem volt, hogy Balatonlellén
összegyültek az ügyészségi vezetők egy háromnapos fejtágitóra [92.09.21-23].
Mindjárt az első nap délutánján történt, hogy egy kötetlen eszmecsere során
szóbahoztam egy kérdést : a rendőrség operativ tevékenységének ügyészi
ellenőrzését.
Az "elmélezti alapokat" illetően hivatkoztam egy cikkre,
amely a Belügyi Szemlében jelent meg Nyiri Sándor volt legfőbb ügyész helyettes
tollából [aki ekkor a Belügyben székelő Boros Péter ur főtanácsadója
volt].
Őt személyesen is felkerestem még Lelle előtt megtudakolandó, van
e a tárgyban valamiféle szabályozás. Üres kézzel távoztam, pedig elég rámenős
vagyok - amugy.
Akkori jegyzetfüzetem lapjait forgatva ujból
megelevenedik az a fortyogó indulat ill. heves ellenkezés ami felvetésemet
fogadta.
Tudni kell ugyanis, hogy Györgyi
Kálmán ur e tekintetben is splendid isolation [előkelő elszigeteltség]
elvét vallotta. A nemrég nyugdijba tett fővárosi főügyész és urlovas Bócz Endre ur még a közelmultban is arról értekezett a
sajtóban, hogy az ügyészség afféle "uriszabóság" ahol fazont kap az anyag amit a
rendőrségen szőttek - fontak ...
Gibicsár
Gyula osztályvezető ur felvetésemmmel kapcsolatban ugy vélekedett, hogy
az egész operativitás Nyiri ur "kedvenc rögeszméinek" egyike és megértéssel kell
elmennünk mellette ...
Láng László ur a
nyomozásfelügyeleti főosztály akkori és természetesen jelenlegi vezetője
egyenesen felfortyant, kijelentvén hogy semmi közünk a rendőrség operativ
munkájához és egyenesen óva intett mindenkit -értelem szerint leginkább engem- a
téma puszta felvetésétől is. A büntető ügyek nyomozásának módszereit szerinte a
nyomozati utasitás [NYUT] szabályozza, abban pedig nincs ilyesmi.
Fábián János ur legfőbb ügyész helyettes csöndes mélabuval
jelentette ki "azt csinálnak velünk amit akarnak". Ezzel azt akarta kifejezni
[Fábián ur mindig magvas gondolatait néha át kellett tenni magyarba] hogy a
rendőrök ugy vezetik orránál fogva az ügyészséget ahogy akarják.
Tamás János baranya megyei főügyész óvatosan
mellémkontrázott kijelentvén, hogy egy egy bünöző néha arra hivatkozik, hogy a
rendőrségtől kapott operativ megbizás valósághü teljesitése kedvéért bünözött és
erről az ügyésznek nincs módja meggyőződni, ha nincs ellenőrzési
jogosultsága.
Váratlanul Vajda Alajos az
ügyészségi nyomozások önálló osztályának vezetője állt ezuttal mellém - máskor
soha ... [Ö pedig csak tudta mi kell egy eredményes nyomozáshoz, hiszen a
Szovjetunióban végzett egyetemet és hirek szerint első ügyészi munkahelye is
Moszkvában volt.] Kijelentette, hogy igenis meg kell engedni az operativ aktákba
való betekintést, hiszen a rendőrök gyakran egymást jelentik fel bünözőkkel való
kapcsolattartás miatt és a nyomozó ügyész hogy láthasson tisztán ha nem
ellenőrizheti a "zöld" dossziékat ? Sőt ! Egyenesen amondó volt, hogy
tulajdonképp az ügyészségi nyomozóknak is biztositani kell az operativ nyomozati
módszerek alkalmazásának jogát, hiszen rendőri korrupció után kutakodva nem
kérhetnek segitséget épp a rendőrségtől.
Székely
György a Budapesti Katonai Ügyészség vezetője -immár dandártábornok-
szintén "óva intette" az ügyészi szervezetet attól, hogy ilyen szennyes közegben
kotorásszon. Felvetett egy rendkivül figyelemreméltó ellenérvet is, azt
nevezetesen az ügyészség ilyen irányu tevékenysége a politikai tevékenységgel
határos lenne [!!!] ami ab ovo elképzelhetetlen lévén az ügyészség szigoruan
politikamentes testület.
Mondhatni az "összhatást" illetően leforráztak
alaposan.
De mit tesz a véletlen ! Miskolcon kitört a Furman ügy : egy
ügyész pénzért fogolyszabaditásra vállalkozott. [A hasonló nevü hires roma
jogvédő fel is háborodott hogy egy ilyen nevet meghurcolnak a sajtóban ...
]
A legfőbb ügyész ur személyesen azonnali letartóztatás mellett döntött
ugy, hogy azt én abszolváljam egy rendőrségi operativ akció során készitett
mikrokazetta hanganyaga alapján, amit Győri János
küldönc ügyész ur egyébként a gépkocsiban hagyott.
Mondtam ugorjon csak
le a kazettáért, de az is kevés, lenni kell még valaminek ... Igy nagynehezen
előkerült egy hasas zöld "operativ" dosszié is amelyből megtudtam, hogy létezik
egy BM. utasitás [21/1990] az operativ eszközök és módszerek alkalmazásával
kapcsolatban. Ezt egy börtönbeli smasszer ismerhette, hiszen [másképp nem
kollaborálhat az operativ nyomozóval mikor az pl. téglát épit be ... ] egy aktiv
megyei főügyész ellenben nem.
Ezt az enyhén visszás helyzetet jeleztem
ill. jellemeztem Láng László urnak
[Nyfel.12.190/1992.sz.]. Hát persze hogy nem válaszolt ...
* * *
De ne merengjünk a multon. Inkább azon érdemes
eltünődni milyen jogi és nem jogi uton jutottunk odáig, hogy ügyészi szerv
provokativ akciót tervez szervez és bonyolit : vesztegetési pénzzel táskát töm,
stb.
A "provokál" ige [2.sz. pejorativ] jelentése a Magyar Értelmező
Kéziszótár szerint "beugratással valamely káros magatartásra , veszélyes
kijelentésre vesz rá" szinte pontosan ráillik arra ami Székely Zoltánnal, illetve ügyében Balla Dániellel történt.
Innentől ugyanis arról
lészen szó mi történt az illető urrakkal és ami történt mennyiben kompatibilis a
magyar jog normativáival, a jogfelfogással és a joggyakorlattal.
Az egyik
legilletékesebb Isépy Tamás ur az Országgyülés
Mentelmi Bizottságának elnöke [Vasárnapi Hirek 2000.10.22. Vasvári G. Pál cikke]
szerint "az elmult tiz évben a mostanin kivül más tettenérésről nem tudok, sőt a
mentelmi jog történetében sem."
Ez persze igy nem egészen pontos, hiszen
pitiánerekkel szemben a rendőrség szép számmal alkalmazta alkalmazza a
"számozott pénz" trükköt. Az extremitás abban van hogy ilyen pintérre -ugyan mit
is mondok, sintérre- valló módszerektől eddig a poltig -azazhogy pontig- a
honatyák például mentesek voltak. Hát már nem azok ...
Azt tehát máris
elismerhetjük, hogy a legfőbb Ügyészség az akcióval formát bontott ... Hogy
egyuttal [jogi] normát is bontott e, alább következik.
Na és, mondaná
Horn Gyula. De mondhatjuk e vele mi is ?
Ugyancsak a Vasárnapi Hirekben
egy (avar) néven publikáló egyén, aki nyilván nem olvasta a föléje tördelt
cikket, egyenesen Lord Acton hires mondását idézi a
mult századból miszerint "a diktaturákban maga a rendszer korrupt, s ezért csak
azok buknak le, akiket a hatalom kipécéz, mig a demokráciák közélete az
ismétlődő botrányok története ... éppen azért mert itt előbb utóbb lebuknak a
törvényszegő pártok és politikusok. Ezt akár tisztulási folyamatnak is lehet
nevezni ". Tegyük hozzá : legfeljebb tiz évig botrány, ill. tisztulási szünet
van. De mi ez ahhoz képest, hogy az angol demokrácia többszáz év alatt fejlődött
oly tökélyre, hogy szinte naponta robbantanak mondjuk Ulsterben.
Én pedig
(avar)nak -tisztelettel- azt mondom, hogy ekkora marhaságot ilyen tömören igen
kevesen irtak le az ujságirás történetében ! A jó Lord alighanem a viktoriánus
Angliára gondolt, dehát ez nem az ...
Magát a történetet dióhéjban
vázolhatjuk az "áldozat" Balla Dániel közuti és
titkosszolgálati csatornaépitő előadása alapján is. Székely őt zsarolta, fenyegette, tőle huszmilliót követelt.
Ő látszólag belement. Szeptemberben [!] a rendőrséghez fordult. Azóta mindenről
tudtak. Tárgyalásaikat rögzitették. A tettenérést is alaposan előkészitették.
[Vas.Hir. ugyanott.]
Polt ur siet kijelenteni,
hogy minden a törvényesség legszigorubb betartása mellett
történt.
Tényleg ?
Ami a "pécézést" illeti. Nem igaz az a lord
actoni tétel, hogy ez a diktaturák sajátja mert az a fajta rendszer hivatalból
korrupt. Korrupt lehet egy demokrácia is. Egyesek szerint a "mienk" is ilyen.
Akkor pedig a pécézés a "bünüldözés" alapvető módszerének
tekintendő.
Remélem, hogy mint Homoki János
jogi képviselőjének módomban lesz bizonyitani -esetleg az adatvédelmi biztos
segitségével- hogy annak esélye hogy a Belügyminisztérium többkilométeres
iratpolcain porosodó többtonna akta közül valaki véletlenül bukkant a "Lőrinc"
fedőnevü dossziéra kevesebb mint egy százalék egymilliárdod része. Nem ! Homokit
is "kipécézték", majd fülest kaptak az olajbizottsági illetékesek. Innen már
holtbiztos volt, hogy valaki átjátssza a "szig.biz." akta tartalmát a
legkedveltebbnek és kész egy kisgazdabotrány.
Ami Székelyt illeti hagyjuk a pécézést és éljünk inkább a
"pecázás" hasonlattal. Ehhez sokkal többen értenek. Tételezzük fel tehát hogy a
"demokratikus" bünüldözés fenékhorga tiz éve ki van vetve. Azért fenékhorog hogy
a mélyben vadászó nagyragadozók harapjanak rá, ne holmi snecik. A horgász is ült
hosszu méla lesben [a horgász szinte jogfolytonosan Pintér ur volt és maradt] kérdés tehet arról hogy csak most
lett kapás és épp egy kisgazda kapta be a horgot ? Persze hogy nem ! Azazhogy
mégiscsak : nem e ?
De hagyjunk fel a spekulációkkal, hiszen
perrendszerüen esetleg nem lesz bizonyitható, hogy a horgász direkte olyan
partszakaszon fenekezett ahol nagy valószinüséggel számithatott arra hogy
kisgazda ragadozót fog ...
A probléma ott van hogy a jogalkalmazás és a
fenékhorgászat szabályai között bizonyos eltérések vannak és nagyon ugy néz ki
hogy az uj ügyészi vezetés e különbözőségeket nem érzékeli kellő
mértékben.
Ha Balla urnak hiszünk amikor a
rendőrség tőle fülest kap már adva van egy bünös, de Balla ur még
ártatlan.
A Btk. 250. § (1) bekezdése szerint ugyanis az a hivatalos
személy, aki müködésével kapcsolatban elönyt kér, avagy az elönyt vagy ennek
ígéretét elfogadja, illetöleg az elöny kéröjével vagy elfogadójával egyetért,
büntettet követ el, és három évig terjedö szabadságvesztéssel
büntetendö.
Ha igaz amit Balla ur mond és a Legfőbb Ügyészség sejttet,
hogy jóval több bizonyitékuk van Székely ellen mint amire a nyilvánosság előtt
hivatkoztak, ugy alappal feltételezhető hogy kiváló minőségü hangfelvételek
birtokában voltak már a "tárgyalási játék" idején. Azaz módjukban volt
perrendszerü módon bizonyitani, hogy Székely hivatali müködése kapcsán előnyt
kért, azaz befejezett formában megvalósitotta a hivatali vesztegetés
büntettét.
Ekkor tehát már volt egy aktivan viselkedő passziv
vesztegetőjük, de nem volt még egy passzivan viselkedő aktiv vesztegetőjük sem.
Elkerülhették volna, hogy a bün utjára tereljenek egy embert aki ebben az ügyben
eddig bizonyithatóan ártatlan volt.
A Btk. 253. § (1) bekezdése szerint
ugyanis aktiv vesztegetői minőségben csak az követ el büncselekményt aki
hivatalos személynek, vagy reá tekintettel másnak olyan elönyt ad vagy ígér,
amely a hivatalos személyt müködésében a közérdek kárára
befolyásolhatja.
És mi történt ? Balla urat rávették, vagy abeli
szándékában megerősitették, hogy az előny nyujtását igérje meg, azaz kövesse el
azt a büncselekményt, amit lehet előbb utóbb magától is elkövetett volna. A
büntetőjog azonban ugyanugy nem a "ha" tudománya mint a történelem.
A
Rendőrség és a Legfőbb Ügyészség buzgalma esetleg érthető : biztos és zaftos
eredményt produkálni. Elképzelt szalagcim a NÉPSZABADSÁGBAN. Bravuros
leleplezés, "huszmillió" kenőpénz a kisgazda közbeszerzési bizottsági elnök
gépkocsijában !!! Jól hangzik nemde ?
De előbb utóbb minden "kongatás
elhalkul" [ezt a szép hasonlatot is egy népszabi cikkből vettem - a cikk ellenem
iródott annakidején] és akkor valami hivatásos hepciáskodó egyszercsak felveti a
kérdést : milyen jogszabályi felhatalmazás alapján kreáltak az érintett
bünüldöző/jogalkalmazó szervek ártatlanból bünelkövetőt és milyen jogalapon
garantáltak számára büntetlenséget arra az esetre ha az "akció" sikerül, azaz
mint hatósági provokátornak sikerül az ügyészileg csomagolt állami pénzt
bejuttatni Székely gépkocsijának utasterébe ?
Az ügyészségérol szóló
1972. évi V. törvény aligha. Ez ugyanis a következő rendelkezéseket
tartalmazza az adott esetre nézvést.
3. § (1) Az ügyészség közremüködik a
Magyar Köztársaság törvényei érvényre juttatásában, az alkotmányos felügyelet
ellátásában, a törvényesség védelmében. Ennek keretében . c) üldözi a tudomására
jutott buncselekményeket; d) részt vesz az állampolgárok jogtudatának
fejlesztésében a törvények és egyéb jogszabályok iránti tisztelet erosítésében,
a jogsértések, a bunözés megelözésében.
A "játék" ebben nincs
benne !
Terjedelmi okokból nem kivánom részletesen idézni a Rendörségröl
1994. évi XXXIV. törvénynek a titkos információk gyüjtésére és
felhasználására vonatkozó rendelkezéseit.
Egyetlen passzus egyetlen
bekezdése azonban idekivánkozik : a 63 §. (1) bekezdése külön értelmezés nélkül
laikus számára is világosan igy rendelkezik " a Rendörség buncselekmény
elkövetésének megelözésére, felderítésére, megszakítására, az elköveto
kilétének megállapítására, elfogására, körözött személy felkutatására,
tartózkodási helyének megállapítására, bizonyítékok megszerzésére - törvény
keretei között - titokban információt gyujthet.
Sem ez a paragrafus, sem
a törvény más szakaszai nem hatalmazzák fel a rendőrséget sem az ügyészséget
arra hogy macskát játsszanak a karmaik közé került [fkgp]egérrel
...
Minden különösebb suszterolás nélkül erősen idevágónak tünik a
legfőbb ügyész 2/1999. (ÜK. 2.) LÜ utasítása nyomozás törvényessége
feletti felügyeletröl és a nyomozás befejezése utáni ügyészi feladatokról. A 10.
§ a következőképp rendelkezik : "amikor az ügyész valamely kényszerintézkedés
alkalmazása tárgyában határoz, vagy arra nézve indítványt tesz, köteles
vizsgálni, hogy melyik az a törvényben írt legkisebb korlátozással járó
intézkedés, amely már elégséges annak a célnak a megvalósításához, amelyre
figyelemmel a kényszerintézkedést el kell rendelni."
Indokolt
visszatérni és elidőzni kissé Balla ur jogi státusán amit a Legfőbb Ügyészség
alakitott ki.
A Btk. valóban mentesit bizonyos feltételek között
bünelkövetőket tettük következményei alól. Kérdés e mentesség megilleti e majdan
a jó Balla urat és ha igen, milyen [jog]alapon ?
A Btk. 26. § (1)
bekezdése szerint csak az nem büntethetö, aki a cselekményt olyan kényszer vagy
fenyegetés hatása alatt követi el, amely miatt képtelen az akaratának megfelelö
magatartásra. Erre a hatóságok játszótársa aligha apellálhat.
Pech, de
fellelhető egy-két erősen idevágó jogeset.
>"Nem állapította meg
a bíróság a zsarolás befejezett alakzatát, amikor a sértett a vádlott
fenyegetésétol tartva felvette a kapcsolatot a rendorséggel, majd a hatósággal
együtt muködve készítette elo a terhelt által követelt 60 000 forintot,
ugyanakkor a bankjegyek sorozatszámát följegyezték. A rendorök közvetlenül a
pénz átvételét követoen a terheltet elfogták és a pénzt lefoglalták. A bíróság
határozatában kifejtette, hogy "ilyen esetben a sértett nem a kényszer hatása
alatt, hanem - bár a nyomozó tanácsára, de - saját elhatározásából, önként
cselekszik. Miután nem a kényszerítés következménye volt a károkozás a zsarolás
- bár "befejezett" - kísérlete állapítható meg csupán (BH1994. 12.). Lényegében
a fentivel egyezo határozatot tartalmaz az FBK 1993/13 döntés is."
Polt ur ! Abban bizik, hogy az önök akciójával és az önök
partnerével kapcsolatban nem érvényesül a törvény, nem érvényesül a joggyakorlat
?
Továbbá a (2) bekezdés szerint a büntetés korlátlanul enyhítheto, ha a
kényszer vagy a fenyegetés az elkövetot korlátozza az akaratának megfelelo
magatartásban. Ezzel a kedvezménnyel megelégedhet Balla és megelégedhetnek
játszótársai ? Nem tudom.
A Btk 27. §. (2) bekezdése szerint nem
büntetheto az sem aki a cselekményt abban a téves feltevésben követi el, hogy az
a társadalomra nem veszélyes, és erre a feltevésre alapos oka van.
Kérdés
hogy egy formailag sem jogszerü hatósági "bátoritás" elismerhető e olyan oknak
amely a társadalomra veszélyességétől megfoszt egy olyan cselekményt amelyet a
törvény egyébként büntetni rendel. Ezt a jogértelemzési lehetőséget is kizárják
a fentebb citált jogesetek.
És még nem is beszéltünk arról, hogy a jogi
kategorizálás szerinti "aktiv" vesztegető a jó Balla ur a tényállászerü vagyis
büncselekményt megvalósitó vesztegetésnek nem egyedüli tettese, hiszen akkor
momentán nem volt huszmilliója alkalmasint megfelelő táskája sem. A csomagolást
sem ő végezte ...
* * *
Befejezésül.
A kormányzat legitimitását
illető egyik legsulyosabb aggály annak a politikai megállapodásnak - vagy
nevezzük akár alkunak esetleg paktumnak - a tényleges tartalma amelynek alapján
a kormányfő olyan belügyminisztert választott és védelmez aki ellen nemjogerős
itélettel zárult eljárás volt folyamatban közokirathamisitás gyanuja alapján
eredményes cévizsgája idején és akivel szemben tömegével merültek, ill. merülnek
fel olyan adatok, melyeket nem neveznék terhelőnek, de mindenképp
kivizsgálandónak kell tartanom. Az e tárgyban lefolytatott ügyészi "vizsgálatot"
a szó jogi és etimológiai értelmében viszont nem nem minősithetem vizsgálatnak
hasonlóan mint jogásztársaim.
Aggálytkeltő továbbá az, hogy a kormányzat
ujabb jogositványokat összpontosit, ill. törekszik összpontositani a
belügyminiszter kezében.
Mindennek ellensulya lehetne egy olyan ügyészi
szervezet amely ugy törekszik a törvényesség betartatására hogy maga is betartja
a törvényeket. Eziránt alapos kétség merül fel több legfőbb ügyészi intézkedés
vonatkozásában ideértve a Székely ügyet is, tekintettel arra hogy a cél akkor
sem szentesitheti az eszközt ha maga a cél tiszta és világos. Ezesetben -sajnos-
ez sem állitható.
Debrecen. 2000.10.22.
Szeszák Gyula.