Habemus
Papam!
Magva szakad Wojtylának?
Napihír:
Fehér
füst a kéményből. Josef Ratzinger az új pápa!
2005. április 19., kedd, 17:59
E Comment a stílszerűség jegyében püspöklilában íródik!
A
hazai sajtó-seggnyaló-seggfejek a III. János Pál
nevet szerették volna "adományozni" az új pápának és olyan időben is ezt szajkózták,
amikor már bemondták: az új főnök a XVI. Benedek
nevet választotta.
Emiatt esetleg érdekes lehet: ki volt,
milyen volt az előd XV. Benedek? Néhány adalék.
Rá
is vonatkoznak az u.n. "Malakiás próféciák".
Szt. Malakiás XII. századi ír püspökrõl, és a neki
tulajdonított próféciákról van szó,
aki összeállította a pápák 'listáját',
mégpedig visszamenőlegesen és bizonyos értelemben a
jövőre nézve is... A próféciák egyes értelmezői
szerint a katolikus püspök egyházának
jövõbeli megszûnésérõl jövendölt
!? [A fenti és következő hivatkozások Morvai Péter
írásából valók - megjelent a "HETEK"-ben.
Az idézett részek dőlt betűkkel vannak szedve.]
A
jövendölések kissé hasonlók Nostradamus jóslataihoz.
Passzolnak is a beteljesedett eseményehez, meg nem is.
A történelem addigi legnagyobb pusztítását hozó években, 1914 és 1922 között XV.
Benedek volt a római katolikus egyház feje. Az európai háborúnak és az
oroszországi forradalmaknak több mint tízmillió katolikus áldozata volt, és a
kataklizmák túlélõi közül is sokan elfordultak az egyháztól. A lista értelmezõi
szerint erre utalhat a XV. Benedek pápára vonatkozó mottó: az
„elnéptelenedett
vallás” [„religio depopulata”].
XV. Benedek pápa
1917. április 21-én nevezte ki Eugenio Pacellit müncheni nunciussá és címzetes
sardi-i érsekké, és május 13-án személyesen szentelte fel püspökké a Sixtus-i
kápolnában.
Pacelli alias azonos azzal a későbbi XII.
Pius pápával, aki a jobbérzésű zsidók céltáblájává,
a kevésbé jőérzésűek köpőcsészéjévé
vált, mert - úgymond - nem lépett fel elég erélyesen
a holocaust ellen.
XV. Benedek Pacelli személyében tehát olyan egyént favorizált, aki a zsidók szemében szalonképtelen [tréfli] lett. Ezt ö esetleg előre nem tudhatta. XVI. Benedeknek azonban már tudnia kellett, milyen keresztet vesz a nyakába pusztán e keresztnév választása által. Hát ezen érdemes elgondolkodni.
Mivel a Malakiás által adott jellemzések a római katolikus egyház szemszögébõl értékelik az egyes pápákat, ez – mint a következõ két egyházfõ esetében is – nem feltétlenül esik egybe a történészek esetenként kritikus véleményével. 1922-ben lépett a vatikáni trónra XI. Pius pápa, aki Malakiástól a „rendíthetetlen hit” [„fides intrepida”] jellemzést kapta. Pius tizenhét évig tartó uralkodása alatt konkordátumot kötött Benito Mussolinivel és Adolf Hitlerrel, amivel a katolikus egyház helyzetét igyekezett megerõsíteni.
XI.
Pius 1939. február
10-én halt meg, viszonylag rövid betegség után, 1939. március
1-jén vette kezdetét a konklávé ... A szavazatok
többségét Pacelli kapta. Elődje iránti tiszteletből a XII. Pius nevet
választotta.
A németországi nunciusként,
majd a vatikáni diplomácia vezetõjeként tevékenykedõ Pacelli az „angyali
pásztor” [„pastor angelicus”] jellemzést kapta Malakiástól. A második
világháború alatt végig hallgatásba burkolózó pápát tisztelõi kiemelkedõ
spirituális képességeiért és diplomatikus vezetõi tevékenységéért tartják
méltónak a „angyali pásztor” címre.
[Mármint
a gójok.]
A pápaválasztás
után XII. Piusz megtartotta a püspöki jelmondatát: "Opus iustitiae - pax": "Az
igazságosság gyümölcse - béke". Ez a jelmondat teljesen átszőtte egész papi
tevékenységét és életét. X. Piusz, XV. Benedek és XI. Piusz is a béke emberei
voltak. XII. Piusz is beállt ebbe a sorba, és soha nem volt méltatlan választott
jelmondatához. Méltán szól róla a jövendölés: "Pastor Angelicus" - "Angyali
Pásztor".
A Malakiás listáján szereplõ 110. pápa Karol Wojtyla, Krakkó érseke, aki 1920.
május 18-án a feljegyzések szerint egy napfogyatkozás idején született a
lengyelországi Wadowiceben. Mivel az uralkodására vonatkozó jövendölés [„de
labore solis”] egyik lehetséges fordítása „a napfogyatkozásból származó”,
általában ezzel szokták azonosítani a II. János Pálra vonatkoztatott mottót. A
latin mondat egy másik lehetséges értelmezése a Nap alatt végzett fáradságos
munkára utal. E fordítás szerint az egyháztörténelemben példátlanul sokat utazó,
nyolc nyelven beszélõ, íróként is jelentõset alkotó II. János Pál pápa „a Nap
alatt fáradozó” egyházfõ.
A napfogyatkozással kapcsolatos értelmezéshez
társul az a feltételezés, mely szerint II. János Pál uralkodásának a végét is
egy ilyen rendkívüli természeti jelenség fogja elõrevetíteni. Az ezredforduló
elõtt már csak egyetlen teljes napfogyatkozásra kerül sor, amelyet Dél- és
Közép- Európából lehet majd figyelemmel kísérni 1999. augusztus 11-én. A jelenség
nyomán egy idõre sötétség borul a Vatikánra is – ebbõl vonják le némelyek azt a
következtetést, hogy a sokat betegeskedõ pápa helyett még a milleneum beköszönte
elõtt új vezetõt választ a katolikus egyház.
Hát
ez így nem jött be. Wojtyla ugyanis a kiszámíthatónál
makacsabbúl ragaszkodott az élethez, de főleg a hatalomhoz. Ám
ami a sötétséget illeti...
A lista
vége!
Az „olajfa dicsõsége” [„gloria olivae”]: ez a mottója
Malakiás listáján a 111. pápának, aki II. János Pál után lép trónra, és a
jövendölés szerint uralkodása az utolsó elõtti lesz a pápaság hosszú
történetében.
Ő lenne hát XVI. Benedek [?].
Õt, II. Romulus Péter pápa [„Petrus Romulus”] követi, akinek
uralkodásáról az ír püspök az alábbiakat jegyezte fel: „Sok nyomorúságon
keresztül vezeti át nyáját, miután a hét dombon épült város elpusztul, és a
rettentõ Bíró megjelenik, hogy megítélje a népet. Ez a vég.” A sajátos
névválasztás talán arra is utalhat, hogy az utolsó pápához hasonlóan annakidején
a Nyugatrómai Birodalom utolsó császára is felvette Róma alapítójának nevét,
akit így Romulus Augustulusnak hívtak.
Mivel jövõbeli eseményekre vonatkozik,
természetesen ennek a próféciának az értelmezési lehetõségei jóval tágabbak,
mint a múltbeli pápákra vonatkozóké. Az olajfa a béke közismert jelképe. Ebbõl
többen azt a következtetést vonják le, hogy az „olajfa dicsõségeként” jellemzett
pápa nem feltétlenül egy személyt, hanem esetleg egy hosszabb békekorszakot
[aranykort] jelképez, amely alatt számos – külön nem említett – pápa uralkodik
majd, és ennek az idõszaknak a végén jelenne meg az utolsó pápa. Ez az
értelmezés feloldja azt a baljóslatú feltételezést, miszerint a római katolikus
egyház történelme egy-két generáción belül lezárulhat.
Az apokaliptikus
értelmezések ezzel szemben a Malakiás-lista eredeti számozásából indulnak ki, és
azt állítják, hogy a történelemben már valóban csak két pápa következik, akiktõl
a Földre visszatérõ Messiás, Jézus Krisztus veszi át a hatalmat. Az egyik
irányzat szerint az utolsó elõtti és az utolsó pápa egyidõben uralkodik majd.
Szerintük az „olajfa dicsõsége” egy olyan hamis prófétát, vallási vezetõt
jelképez, aki elhiteti a világ lakosait a békesség ígéretével, de valójában
belülrõl felszámolja az egyházat, és kiszolgáltatja azt az „utolsó császár”, az
Antikrisztus céljainak. Ezzel az aposztata római pápával szemben, aki a hét
dombon épült várost, Rómát is elfoglalja, a katolikus egyház hitvalló
maradékából egy új egyház jön létre, amelynek sok nyomorúságot és üldözést kell
elszenvednie a „Babilóntól”.
A 'lista' értelmezői bizonytalanűl csúszkálnak az évszámok és a pápák "sorszámozása" között. Kérdés, hogy az egyház belülről való felszámolása egy pápa nevéhez, ill. tevékenységéhez kapcsolható e? Úgy gondolom, ez hosszabb folyamat és csak több pápa folytonos, egyirányú törekvése hozhatja meg az "eredményt". Wojtyla mindenesetre nekigyürkőzött. Joggal feltételezhető, hogy - mint gyorsított eljárásban kinevezett szent - a tulvilágról is igyekszik majd odahatni, hogy a két nagy vallásból [zsidó/keresztény] egy vallás legyen. Ez megoldaná az eljövendő Messiás problematikáját is.
Az
eljövendő Krisztust senki sem merészeli majd Antikrisztusnak
titulálni. Ő lesz a "Rettentő Bíró", azaz a Zsidók
Királya, aki jogara alatt egyesíti isten választott népét
és uralkodik a föld és annak állatvilága
fölött, ideértve azokat az emberszerű állatokat is,
akik gójoknak neveztetnek.
Vojtyla is felvette elődje nevét. Utódja
azonban nem követte a kegyes szokást.
Kérdés, hogy
milyen jelmondatot vesz át elődjétől? Folytatja e a Vatikán,
ill. az egyház judaizálását?
Lássuk
az origo híradását.
Este hétkor a Szent Péter térről osztotta első áldását az új pápa, Joseph Ratzinger, illetve megemlékezett elődjéről, II. János Pálról. Ő a római katolikus egyház 265. pápája. 482 év után először választottak újra német pápát a római katolikus egyház élére, ő a nyolcadik német pápa.
A tíz nyelvet beszélő német Ratzinger a bíborosi testület dékánjaként
az egyik legtekintélyesebb egyházi vezetőnek számított eddig is a
katolikus egyházban. Ő celebrálta II. János Pál gyászmiséjét is.
Egyes bél-
tenyér- ill. madárjósok ebből arra szeretnének következtetni,
hogy a legújabb pápa elődjének botosaiba lépve annak
útját követi majd.
Csakhogy.
Lehet a példa kissé sántítani fog, de emlkkezzünk csak arra, hogy Lenin elvtárs temetését Sztálin elvtárs celebrálta és még esküt is tett, hogy mindenben teljesíti Lenin végakaratát... Tudjuk mi lett a vége.
Folytassuk az origo-val.
Ratzinger már 77 éves, 1927. április 16-án született. Hosszú karrierjét az is jelzi, hogy II. János Pál megválasztása előtt is bíboros volt, még VI. Pál nevezte ki 1977-ben. Rajta kívül alig volt olyan tagja a pápaválasztó testületnek, akit nem II. János Pál nevezett ki. Ratzinger a Hittani Kongregáció vezetőjeként a Vatikán fő ideológusának számított.
A konzervatívok közé tartozik, rendszeresen hangoztatta, hogy reformok helyett a burjánzó szabadosságot kellene féken tartani az egyházban. Rá várt az a feladat, hogy a Dél-Amerikában népszerű, marxista elhajlással vádolt radikálisan kapitalizmus-ellenes papi mozgalmat megfékezze. Ezért bizonyos körökben inkvizítornak is nevezték ellenfelei, ugyanakkor II. János Pál teljes bizalmát élvezhette.
Az új pápa a XVI. Benedek nevet választotta. XV. Benedeket 1878-ban szentelték pappá. Tiltakozott a Párizs környéki békeszerződések ellen, 1917-ben létrehozta a Keleti Egyházak Kongregációját és a Keleti Tanulmányok Pápai Intézetét, hatályba léptette a Codex Iuris Canoniciben egybefoglalt, megújított egyházjogot. Ő avatta szentté Jeanne d´Arc-ot.
Mindössze két nap és négy szavazási forduló után a bíborosok legalább kétharmadának sikerült egyetértésre jutnia az új pápa személyéről. A Szent Péter téren tízezrek köszöntötték tapssal a hírt. Az új pápa azzal lett egyházfő, hogy kijelentette: "Accepto", vagyis elfogadja a tisztet. Ezt követően felöltötte az új pápának készült ruhát, majd bejelentették a hírt a nyilvánosságnak.
Magyarországi reakciók
Az új pápa, Joseph Ratzinger megválasztása tiszteletére a kedd este
negyedórára megkondultak a hazai katolikus templomok harangjai Erdő Péter
bíboros körlevele értelmében. Az örömhír ezen jelzésén kívül vasárnap
valamennyi templomban a szentmisék végén Te Deum tartanak és eléneklik a
Pápai himnuszt. A beiktatás ünnepén a "hívek közös könyörgésében" külön is
imádkoznak az újonnan megválasztott katolikus egyházfőért - áll Erdő Péter
körlevelében.
[origo]/MTI
Igazán
megható Erdő Péter fiúi lelkesedése az új
egyházatya iránt. [Titokban az reméltem, hogy esetleg ő
vagy Paskai lesz az új pápa.] Közben eszembe jutott, hogy
a hercegprímás úr a II. János Pál halála
előtt egy rövid, de velős értekezést tett nemzeti közkinccsé
- sílszerűen a Népszabadságban [2005.04.06].
E pösszenetben
a pápai hatalom mindenhatóságáról elmélkedik,
ill. vázlatosan utal arra amit 1991-ben megjelent Egyházjog
című könyvében írt.
A pápa tisztsége az úr sajátos adománya. A pápai hatalom pásztori hatalom. Ez egyházkormányzati hatalom [is], amely iránt kötelező az engedelmesség. A pápa fölött senki sem ítélkezhet. Hatalma kiterjed a törvényhozói, a végrehajtói és a bírói hatalom területére egyaránt. [A baloldali kép egy szoborcsoport alkotására buzdít. A szobor neve "Ájtatoskodók" lehetne.]
Meg kell jegyezni - tessenek utána nézni a Bibliában - hogy Erdő mintapápája sokkal inkább hasonlít a Malakiás próféciáiban jövendölt "Rettentő Bíróra", mint az Újszövetség jó pásztorára Krisztusra. Persze tudjuk, hogy a bíboros úrnak ki és miért imponál.
Reménykedünk viszont abban, hogy az új pápa nem folytatja Krisztus templomának zsinagógává való átalakítását.
Ámen.
2005.04.19
Sz. Gy.