A paradigmaváltás elkerülhetetlensége.
I.
A
„paradigma” kifejezés alatt, e fejtegetés keretében, korfelfogást,
korszemléletet értek. Ez az értelmezés nagyjából megfelel az Értelmező
Kéziszótárban olvasható körülírásnak. A fogalom szélesebb, mint a politikai beállítottság.
A korra jellemző tényeket, körülményeket, de főleg a
fejlődési tendenciákat a politika,
mint az „emberi önzés tudománya”, nem érzékeli a maguk teljességében. A
gondolkodást az érdekek keltette "gravitációs
erő” nem engedi szökési sebességre
gyorsulni. A földhöz szögezi, vagy maga körüli keringésre kényszeríti.
Ahogy ez
már lenni szokott, tudományos lángelmék állnak a szószékekre és ugyanarról a
tárgyról homlokegyenest eltérő véleményeket alkotnak. Egyikük Fukuyama. Felfogása szerint a
"demokrácia” és a piacgazdaság a
történelem végső állomása. Érvelésének alátámasztására Lenin kedvencét, a
dialektika virtuózát, Hegelt hívja segítségül. Szerinte Hegel sem hitt a
történelem végtelen voltában; úgy vélte, egyszer majd befejeződik a folyamat,
mégpedig azzal, hogy szabad társadalmak jönnek létre a valós világban. Más
szóval elérkezik a történelem vége." [Francis Fukuyama: A
történelem vége és az utolsó ember. Európa Könyvkiadó, 1994. 105. o.]
Pár sorral lejjebb mindezt a következőkkel
egészíti ki: "Amikor Hegel kijelentette, hogy a jénai csata után,
1806-ban a történelem véget ért, nyilván nem azt állította, hogy a liberális
állam [azaz a történelem végső célja] világszerte diadalmaskodott.Hegel csak
azt akarta mondani, hogy a modern liberális állam alapját alkotó szabadság és
egyenlőség elveit a legfejlettebb országokban felfedezték és érvényesítették, s
hogy ennek nincs alternatívája. A társadalmi és politikai szerveződésnek
nincsenek a liberalizmusnál különb elvei és formái." Magyarán ebben a
politikai rendszerben érte vagy éri el célját a történelem.
Ehhez hozzá kellett szólni valakinek. Úgy
is lett. Fukuyama után tíz év múlva jött Huntington az új
paradigmákkal, melyek alapgondolata civilizációk konfliktusa.
„Szélsőséges” elveit
társadalomtudósaink nagy igyekezettel próbálják kerekre nyalni. Egyikük szerint
„kétségtelenül vannak civilizációs különbségek, amelyek a társadalmi
gyakorlat és a nemzetközi érintkezés folyamataiban tárgyi problémákat,
szélsőséges esetben akár még konfliktusokat is okozhatnak”.
Ojjé! De még mennyire! Mondjuk mi, amikor
lelki szemeink előtt megjelennek a kék bolygón a szaporodó kis piros pontok,
amelyek foltokká kezdenek összeállni, nem is túl lassan.
Mintha erdőtűz lenne. Nem! Ott lent háborúznak!
De mivel a hülyeség kútja igencsak mély, következik a folytatás.
[Terjedelmi okból sajnos szemelgetni kényszerülök. A kiemelések így is
tanulságosak.]
„Az új világmodellnek egy olyan
elképzelése azonban, amelyben a civilizációs törésvonalak átfogó csoportképző
szerepet tölthetnének be, szélsőséges túlzás.”
A nyugati civilizáció törésvonalai
szélesebbek, hosszabbak és mélyebbek mint a kaliforniai Szent András árok, és ezek
elsősorban a „művelt és fejlett nyugat” erkölcsi arculatát barázdálják.
Eltojtatott „tudósaink” ilyesmiket is
leírnak.
”A politikatudományi
normál-diskurzuson túlemelkedő [vagy azon szándékosan túlemelt] civilizációs
elmélet filozófiai értelemben valójában nyelvi játék. Az új világmodell nyelvi
leírásának egyik lehetősége, amellyel
adott esetben, bár korántsem szükségszerűen, még értelmesen is lehet kommunikálni.
Azt a hibát azonban nem szabad elkövetnünk, hogy valóságos szubjektumoknak és
valóságos objektumoknak tekintsük saját nyelvi játékunk elemeit.”
El tudom képzelni, hogy az egyetemi
tanszékek, vagy kutató intézetek kényelmes
bőrkanapéin, kávét kortyolgatva,
milyen élvezettel csócsálják e zagyva szó-egyveleget az adófizetők
kitartottjai. De tovább is van, mondjam még? Mondom.
„Szinte a humor kategóriájába tartozik, hogy éppen
az a Szaddam Husszein, akit a huntingtoni terminológia előszeretettel szeretne
betessékelni a civilizációs konfliktus leglátványosabb “ellenlábas” szerepébe,
éppen civilizatórikus szempontok alapján egyáltalán nem jellemezhető. Az a
feltevés ugyanis, hogy Szaddam és klánja más “civilizációt” képvisel, mint
Clinton és családja, bombasztikus közhely és semmi nem következik belőle a
valóságos konfliktus megértése, netán megoldása szempontjából.”
Szaddam Husszein, mint tudjuk, kínzómesterként
kezdte. Ő tehát tényleg ugyanazt a „civilizációt” képviselheti, mint a szopató
Clinton, vagy azok a szerződéses stricik és kurvák akik a guantanamói
támaszponton és az iraki börtönökben foglyokat kínoznak. De, könyörgöm, mi
közük ezeknek az untermenscheknek a nyolcezer éves mezopotámiai [babiloni]
kultúra örököseihez, az iraki néphez?
„Birálandó összetevoi nem érintik azonban a
Huntington elméletnek azt az esélyét, hogy sikeres “nyelvi játék”-ként
elterjedve, sokak számára valóban a jelen világmodelljévé, az összes nemzetközi
jelenség magyarázatává váljék.”
Huntington persze nem közvetlenül a falvédőről
lépett le. Ez az általam megnevezni nem kívánt lady írásából is kiderül.
„A nyugat
alkonyának huntingtoni megközelítése nem egészen előzmény nélküli [Spengler,
Ortega, Toynbee], mégis mi az alapvetően eltérő hozzájuk képest? A nagy
kulturpesszimista válságfilozófusok és Huntington között megalapozott
összehasonlításokat … alig lehetséges tenni. A nagy válságfilozófusok egyrészt
elkötelezett hívei voltak az európai kultúra értékeinek, amit - ki-ki a maga
módján - az egész történelmi folyamat valódi végcéljának tekintettek. Ez már
csak történelmi, ha tetszik “civilizatórikus” okokból Huntingtonról bizonyosan
nem mondható el.”
Lám – lám! Mily
megnyugtató, sőt felemelő, hogy a bő gatya és a fütyülős barack nem magyar
privilégium. Bár érzem, legfőbb ideje a szinte végeláthatatlan szófosás
citálásával felhagyni, egyszerűen képtelen vagyok mellőzni a következő sorokat.
„A
nyugati világ hatalmas civilizatórikus gyözelme jelent a világ más
tömörüléseire olyan sokszoros kihívást, amit nevezhetünk éppen “civilizációs”-nak
is. A politológus tudattalanjában talán éppen e helyzet igazsága munkál. A
Nyugatra leselkedő sok civilizatórikus veszély mintha a kivételezett
hegemóniának az a kivetítése lenne, hogy ő a többi “civilizáció” helyében
milyen reakciókat tartana lehetségesnek.”
Ezt
a töményen zagyva baromságot nem én a hetvenkét éves jámbor vidéki fiskális
zagyváltam papírra, hanem egy modern társadalomtudós, aki alkalmasint euro-optimista
lehet. A szerző még folytatja. Én abbahagyom és törlöm, ami még hátravan. Pfüh!
A
Fukuyama és Huntington közötti résbe persze befér néhány „centrista”. Én közülük
eggyel vitatkoznék kissé. Hans Küng úr nem egy magyar liba, ezért név
szerint említtetik. Az illető, egyebek közt, egy közös világethosz kidolgozásán
munkálkodó, neves tübingeni katolikus lelkész. Hogy mi is az az ethosz? Hát a
kapitalizmus egyetlen, ám örök, hiánycikke: az erkölcs, erkölcsi tartás.
Szinte látom a kedves lelkész urat, amint, mértéktartó pompával berendezett
parókiája könyvtárszobájában, műveit körmöli, vagy pötyögteti. Óvakodnék
megzavarni, hisz látnivaló: éberen álmodik. Egy erősebb hangra még a székéről
is leeshetne.
Szelíden, igazi keresztényhez illően mértéktartással korholja Amerikát és Izraelt a
terrorakciók túlreagálása miatt. Aztán szinte megkönnyebbülten állapítja meg. "Örvendetes, hogy Washington időközben elvetette azt a
stratégiát, hogy 'keresztes hadjáratot' indítson minden ország ellen, ahol
terroristák tartózkodnak, és ehelyett diplomáciai úton terrorellenes szövetség
kiépítésébe kezdett. A jogtalanságra még nagyobb jogtalansággal válaszoló
bosszúállás, a reváns a történelem tanúsága szerint mérhetetlen szenvedéseket
okozott a népeknek. Terrorra nem lehet terrorral, például válogatás nélküli
bombázásokkal válaszolni, hanem csak a jogállam eszközeivel.”
Itt derül ki, hogy a derék egyházi
férfiú voltaképp a Holdon tartózkodik, akárcsak Exupéry „Kis Herceg”-e. Ezért
nem veszi észre, hogy Amerika nem a terroristák ellen, hanem azon országok
ellen visel „keresztes hadjáratot” akik nem hajlandók neki, rabló koncessziós
szerződések alapján, olajukat eladni. A terrorellenes szövetség pedig mindössze
annyit jelent, hogy a kínzás és gyilkolás piszkos munkáját a „szövetségesek”
végzik el, kisebb önköltséggel, mint az „Army” zsoldosai.
Mégsem fölösleges a derék lelkész értekezését
olvasgatni, mert abban olyan adalékok is találhatók, amelyek nyilvánvalóvá
teszik: az amerikai politikusok és háborús stratégák mesterfokon művelik
az orwellizmus XXI. századi továbbfejlesztett változatát. Itt van mindjárt a
„duplagondol” intézménye.
”Örülhetünk, hogy katonai
akciójának nevét az Egyesült Államok kormánya az Infinite Justice [,,Végtelen
igazságosság''] kifejezés helyett inkább az Enduring Freedom [,,Tartós
szabadság''] kifejezéssel cserélte fel. Már a rómaiak tudták, hogy a jog és az
igazság abszolutizálása embertelen és pusztító következményekhez vezet [summum
ius summa iniuria].”
Hát én most azt tenném, hogy az
iraki börtönkönyvtárak számára megrendelném a lelkész úr összes műveit. Külön
könyvjelzőket tennék oda, ahol a fenti sorok olvashatók. Hadd tanuljanak az
iraki foglyok, két kínzás között, disztingválni a helyes és helytelen
kifejezésmódok között. Mert hát szent-igaz: lényeges különbség van az
„infinite justice”, ill. az „enduring freedom” jegyében abszolvált tökönrugás
között! Ebben tehát a lelkész úr kétségtelen fején találja a szöget! Alighanem
tévedett azonban, amikor az alábbi sorokat is leírta.
„A mai világpolitikában senki sem gondolhatja, hogy apokaliptikus harc
folyik a jók [,,mi''] és a gonoszok [,,ők''] tábora között.”
De
bizony lelkész úr - az isten áldja meg vaksi kegyelmedet – éppen hogy az folyik:
apokaliptikus harc, ami ráadásul egyre apokaliptikusabb lesz. És még az
oldalakat is fel tetszett cserélni. A jók „ők”, pl. az iraki gyermekek, akiknek
százezer számra kell meghalniuk élelmiszerhiány és gyógyszerhiány
következtében, csak azért mert szülőföldjük olajára „mi” a gonoszok [köztük ön
is lelkész úr] tartunk igényt, kerüljön amibe kerül, a „jóknak”. A lelkész úr
cikkének se’ látni a végét, ezért a következő idézettel zárom, az ön sorait…
”Civilizációk összecsapása? Huntington elmélete téves, és csak előítéleteket
táplál. Az iszlám terroristák nem keresztény szimbólumokat vettek célba, hanem
az amerikai impérium szimbolikus helyeit, az Egyesült Államok gazdasági és
katonai központjait. Nem ,,az Iszlám'' és ,,a Nyugat'' általános
összecsapásáról van szó, hanem intelligens, halált megvető muszlimok kis
csoportjának a merényletéről, akik vallási indítékaik ellenére főként politikai
célokat kívántak elérni.”
Hát ennyit ért a „Való Világból” egy pap, aki önmagát nyilván a nyugati értelmiségi
elithez sorolja.
Lenin és Hitler egy dologban feltétlenűl
hasonlítottak egymásra. Egyformán "entellektüel",
vagy "intellektüel" gunynévvel jelölték
az értelmiséget és egyformán lesújtó
véleménnyel voltak róluk. Több ilyen
tárgyú idézetet kiirtam e két jeles
férfiú megnyilatkozásaiból. Aztután
egy játékos ötlet hatására
cetlikre vágtam az idézeteket, majd összekevertem
őket. Tessenek elhinni nekem, később nem tudtam a cédulákat
szerzők szerint szétválogatni - annyira hasonlítottak
a szövegek... A "felszabadúlt" Hajdúböszörmény
[tessenek elképzelni, ott nevelkedtem] első komisszárjainak
egyike Nemes "eltárs" is olvashatott valamit
a jeles uraktól. Ő ugyanis az értelmiséget
"intellektúloknak" nevezte. Apám jót
nevetett amikor beszámoltam neki erről és
azt javasolta, használjuk a közért- hetőbb
"intellek-tulok" kifejezést. Ez a mozaikszó
ugyanis a marha értelmiségi szinonímájaként
értelmezhető. Ebben maradtunk. Én még visszatérek
rá.
* * *
A következő II. részben a kapitalizmus „tudásalapú” társadalommá való átalakulásával
kapcsolatos fantazmagóriákról lesz szó.
2004.06.06.
Sz. Gy.
II.
A Kapitalizmus mint „tudás alapú”
társadalmi formáció.
A következő tanulmány, az általam kiporolandó szőnyeg, Dévavári
D. Zoltán értekezése. Címe „Az utolsó esély: a tudásalapú társadalom”.
A mű olvastán az a benyomás keletkezik az emberben, hogy látszólag minden
rendben van. Az írók írnak,- a költők költenek,- a kutatók kutatnak, a tudósok
tudnak. Ám hogy mindebből kisülhetne valami, okkal kétségbe vonható.
A kommentár törzsét az idézendő mű sorai közé iktatom, a csattanóját pedig a
végére hagyom.
Madách: „Az ember tragédiája” tizenkettedik színében, a falanszter- jelenetben,
ekként idézi a Tudós és Ádám párbeszédét.
„TUDÓS
Most mulathatunk már. -
De mely szakmába tartoztok sajátlag?
ÁDÁM
Mi a tudvágyat szakhoz nem kötők,
Átpillantását vágyjuk az egésznek. -
TUDÓS
Ez helytelen. Kicsinyben rejlik a nagy,
Olyan sok a tárgy, s létünk oly rövid.”
Nos a „tudományos gondolkodás” örvendetesen kezd
hasonlítani a falanszterbelire. De lássuk az Írót.
|
Új Bábelt élünk: szellemi
Bábelt. De Bábel tornyai megrendültek az elmúlt évtizedben. Mindaz, amire az
emberi társadalom, az emberi civilizáció az elmúlt évszázadokban, évezredekben
épült, mindaz amiben eddig hittünk, ami életünk alapját képezte - bizonyos
formában gyökeresen átalakult, megfordult, megváltozott.
Ezt látja? Dehogyis, ezt szeretné láttatni az írástudó.
A kérdés: felismerjük-e az átalakulást, annak szükségességét?
Mert ez a folyamat megdöbbenést, riadalmat, ellenállást váltott és vált ki a
társadalomból, - elsősorban a politikai, gazdasági és a szellemi elit részéről.
A riadalom oka a szellemi alultápláltság, a presztízsféltés, a leértékelődés
esélyének felismerése, a hivatali rang féltése, a berögződött struktúrákhoz
való ragaszkodás, a megújulás képtelensége.
Hát riadalom, az
van! Meg felháborodás is. De ezt elsősorban nem a szellemi hanem a testi alultápláltság
idézi elő. Az emberiség kilenctizede nem a berögződött struktúrákhoz, hanem
fizikai létének évmilliós anyagi alapjaihoz ragaszkodik foggal – körömmel.
Újabban már tűzfegyverekkel, köztük rakétákkal sőt tüzérséggel is. Nem
megújulni képtelen, éhen veszni nem akar. Egyszóval terrorista és
természetesen: antiszemita.
Európa is megértette a döntéskényszert, a stratégiaváltoztatás
szükségességét, s most - késve bár, de még nem későn - rajtunk a sor. Az új kor
politikai neve: információs társadalom. Az új jövőkép neve: tudástársadalom. Az
új területfejlesztési alternatíva: az intelligens térségek és települések
programja.
„Intelligens térségek”, istenem de szépen hangzik. Amerika már
kialakított néhány ilyet. Izrael segítségével Palesztinában, saját szájíze
szerint előbb Afganisztánban, most meg Irakban. Irán következne, ha nem kezdett
volna égni Szaúd-Arábia és a beszélő majom talpa alatt Amerika földje.
Mit tehetünk ennek ismeretében? Késznek kell lennünk arra, hogy szellemileg
felnőjünk, képesnek kell lennünk az állandó megújulásra, arra, hogy a tudást
szinte minden órában, minden percben a magunkévá tegyük, hogy az Új Gazdaság,
az Új Társadalom és az Új Világrend elképzelhetetlenül nehéz
követelményei mellett megálljuk helyünket…
Ah! Az „Új Világrend” itt van a tudományukkal maszturbálók kutyája
eltemetve. A kapitalizmus tehát nem lenne más, mint egy globális agytorna
menedzsere? Mondják, hogy agyunk mintegy tíz százalékig van foglalkoztatva. Ezt
kell felturbózni, mondjuk harmincra? Ugyan mi a fenének? A "fogyasztói
társadalom" ideáltípusa egészen
más. Errőmég bőven lesz szó.
Talán azt mondhatjuk … hogy a jövő, mely hirtelen elénk toppant,
egy új világmodell … egyszerre evolúció és káosz … látszólag még mindig
egyetlenegy mozgatórúgója van a világnak: a siker, s ami ezzel együtt jár - a
pénz és a hatalom. Azonban, mindez már csak egyfajta illúzió, átmenet, a
vagyon kezd relatívvá, sőt ködszerűvé válni. Valami változik, s tudjuk,
hogy a változások általában a tehetségeseket, a reformátorokat, a felfedezőket
szeretik.
Füzes Oszkár írta [Népszabadság 2004.06.04] csöppet sem ködösen „…az
USA behozhatatlan katonai fölényben van, és a széles értelemben vett,
szellemi és anyagi fogyasztói világszokásokat is sokkal jobban befolyásolja,
mint Európa.” Füzesnek [ebben] igaza van. Nem betoppanó
világmodellről van tehát szó, hanem egy fogyasztói világtársadalomról, amelynek
bábája az USA és az a bizonyos katonai fölény.[Ezt a passzust kéretik
megjegyezni, mert visszatérünk ide!]
Szerzőnk a továbbiakban hasonszőrűektől idéz, megtámasztandó saját tételeit.
Lássuk tehát a díszes társaságot.
Varga Csaba szociológus, a tudásalapú társadalom egyik első magyar
felismerője, Don Cuppitt tézisét alapul véve úgy véli, hogy … ami
létezett évezredeken át: az 5000-8000 éves kulturális rend éli utolsó
pillanatait".
Kivéve persze azt,
amit ó-hébernek nevezünk. Erről ugyanis így zengedezik K.Cs. [?] [Népszabadság
2004.06.04]. Csaknem ötvenöt éves „Csipkerózsika álom” után újjáalakult az
Egységes Magyarországi Izraelita Hitközség. Éljen! Hogy miért kellett
felébrednie? „Az utóbbi években kiteljesedő magyarországi zsidó
reneszánsz [!] során vált nyilvánvalóvá, hogy a hitélet és a régi
gyökerek keresésében a jelenlegi szervezetek nem képesek teljes egészében
kielégíteni a magyar zsidóság spirituális igényeit … Sajnos nincs ma olyan
hitéleti szervezet, amely … a hagyományokat autentikus formában bemutatná…” mondta
volt a kezdőbetűs firkásznak nem kisebb személyiség, mint Köves Slomo
rabbi.
Eddig nem értettem, miért harsan fel a röhögő kórus, ha valaki
szót mer ejteni a magyarság eredetéről, és véletlenül kicsúszik a száján a
„szittya” szó. Így persze mindjárt más, nekünk momentán nem teljesedik ki a
reneszánsz. Nu’ és?
Matolcsy György szerint az emberiség eddigi útjából egyenesen következő
átalakulás inkább lehetőségeket, kihívásokat rejt magában, amelyekhez a
nyitottság, a bátorság és a kreativitás, mint legfőbb erények szükségesek.
Meggyőződésünk, hogy ezeknek a magyarság nincs híján.
Nincs bizony! Van
továbbá egy hitvallásunk is. No nem az „apostoli”, hanem a magyar, a
„rebellis”. Kivonatosan idézem.
„Hiszek egy Istenben, hiszek egy
hazában:
Hiszek egy isteni örök igazságban,
Hiszek Magyarország feltámadásában.
Ez a hit a fegyver, hatalom és élet,
Ezzel porba zúzod minden ellenséged,
Ezzel megválthatod minden szenvedésed.
E jelszót ha írod lobogód selymére,
Ezt ha belevésed kardod pengéjébe,
Halottak országát feltámasztod véle.
Magyar! Te most árva, elhagyott,
veszendő,
Minden nemzetek közt lenn a földön fekvő,
Magyar, legyen hited s tiéd a jövendő.”
Viccesen hangzik? Hát röhögjetek kedves rebbék! Csak aztán
meg ne szakadjatok bele. Gondoljátok, hogy miközben a Világ kultúrái mind
elhamvadnak a krematóriumaitokban, ti zavartalanul ugrálhatjátok körül
kiteljesedő reneszánszotokat” Pesten és Budán?
De morzsolgassuk még kissé a tudós főket, mint az unatkozó apáca olvasójának
szemeit.
Varga Csaba úgy véli, hogy ez "egy globális új modell, a
pénzközpontú újkapitalizmus után szellemi tőke központú, alapvetően
innovációs jellegű gazdaság és társadalom."
Ő már egy új Vatikánnak képzeli a kapitalizmust, ahol az ablakból a
Világbank elnöke hirdeti a valuta árfolyamokat Urbi et Orbi. De szép is lesz
édes istenkém!
A szerző még sok "tudóstól" sok marhaságot citál. Nem követhetem, mert úgy hatna
mint a legerősebb altató. Ezen csak a szakmabeli vájt fülűek tudnak szórakozni.
Van azonban még egy igazi gyöngyszem, amit nem hagyhatok ki. Aludjon aki akar,
sose tudja meg mit mulaszt.
1999 decemberében Helsinkiben hozta nyilvánosságra az Európai Bizottság Romano
Prodi által vezetett kormánya az eEurope néven ismertté vált politikai
nyilatkozatú programtervezetet, melyet az Új Gazdaság korszaka alapkövének is
tekinthetünk. Az eEurope üzenete megfontolandó: az információs társadalom
előnyeit mindannyiunknak ki kell használni, hisz az új korszak mindannyiunk
életminőségén javíthat, mellyel alapvetően megváltoztathatjuk a demokráciáról
vallott eddigi téziseinket is. Az on-line kormányzásra való átállás, az
elektromos kereskedelem, az on-line egészségügy új korszakot nyithat az
emberiség történetében. S hogy mindez nem csupán puszta illúzió, nem
utópisztikus elképzelés, bizonyítja az a tény, hogy ez a tervezet - s most ezt
húzzuk alá - az Európai Bizottság politikai programjának az alapja!
Isten úgyse, nem tudtam hol az űr az eszméimben. Megvan! Az on-line
egészségügy! Hallod Papp Lajos! Egy kis lépés Kökény Mihálynak egy nagy lépés
az emberiségnek! On – line lesz az egészségügy. Nem kell eztán a költségvetés
szűkössége miatt Mengelét alakítanotok és jobbra a műtőbe, balra pedig a
gajdeszbe küldeni a szívbetegeket. Nem kell már éhség – sztrájkolnod, küszöbön
az online!
Hogy Amerikában abbahagyják a kezelésedet, ha már nincs pénzed?
Hogy azért nincs pénzed, mert az ENRRON banditái elsikkasztják a náluk deponált
nyugdíj-alapokat? Ugyan ki törődik most ezzel, amikor Budát és Pestet az
örömóda hangjai ejtik mámorba, vagyishogy ringatják édes álomba?
Sebaj! Felébredsz egyszer, bőgatyás fütyülős barackos magyar, és majdcsak
megleled a kést a csizmaszárba’.
De kanyarodjunk vissza a Füzes Oszkárhoz és vegyük tüzetesebben szemügyre „a
széles értelemben vett, szellemi és anyagi világszokások” befolyásolását amerikai
módra.
Folytatás a III. részben.
2004.06.08.
Sz. Gy.
|