Requiescat in pace
Elment a mobil pápa.
Mit is mondhatnék,
nagyobb showman volt még a Fábri Sanyinál is. Mondják, a halottról vagy jót,
vagy semmit. Ehhez tartani szeretném magam. Az életmű tárgyalása viszont a nyomban
a halál
után megkezdődik. Nem szeretnék elkésni.
Előrebocsátom,
személyesen ismertem a Pápát. Ezt úgy értem, hogy amikor Rómában jártam, a „Villa
Mater Redemptoris” elnevezésű vendégfogadóban szálltam meg. [Az intézményt
Magyarországról elszármazott, többnyire előkelő származású, apácák tartják fent
- pohár tisztán. Ennek érdekében a főnökasszony sem szégyellte a budit pucolni
a vendégek után.]
Nos
a kegyes nővérek rádumáltak, hogy menjek el a pápai fogadásra, amelyet már az
új audiencia teremben hoznak színre. A mintegy háromezer, vagy még több, lelket
ill. testet befogadó terem zsúfolásig megtelt a hívekkel és a bámészkodókkal.
Mivel a harmadik sorba sikerült előre pofátlankodni magam, közelről láttam és
hallottam a pápát.
Mindjárt
a hívek üdvözlésén akadtam fent. Máig sem értem, miért kell mindenkinek „saját
nyelvén” elmondani ugyanazt, vagy majdnem ugyanazt, százszor, esetleg még
többször. A nyelvet azért tettem
idézőjelbe, mert amikor ránk került a sor, csak azt értettem, amit olaszul
mondtak [ungherese], de azt már nem, hogy őszentsége mit mondott „magyarul”. Fölségesen
unatkoztam tehát, miközben jócskán tellett az idő. Ha unatkozom, szinte
mindjárt éhes leszek, szellemi befogadó képességem pedig meredeken csökken.
Ennek ellenére, ha már ide zarándokoltam, igyekeztem magam megemberelni, hogy a
szent igékből minél többet raktározhassak el magamban. Nos tulajdonképp üres
fejjel és lélekkel távoztam. A pápa semmi olyat sem mondott, amit érdemes vagy
lehetséges lett volna fejben – lélekben megőrizni. A keresztény katolikus gondolat
panelek, amelyek szemmel láthatóan tetszettek bal felől a kenyaiaknak, jobb felől a szlovákoknak,
gyorsan lefolytak memóriám likain. Nem maradt belőlük semmi. Hogy honnan a
karizma? Nos ez az, amit nem tudok, nem értek.
De
nem is ez a lényeg. Az utókor értékelése
nem utólagos népszerűség kutatás, hanem ítélet.
Ítélet arról, hogy gondolkodott, mit hirdetett, miként élt, mit tett földi
létében a megboldogult és mindebből mi volt hasznos, mi éli
túl miután a
koporsófedél becsukódik.
Meg kell említenem, nem hat meg a San Pietro előtt siránkozók látványa, mert
visszaemlékszem a Sztálin temetéséről készült filmkockákra, a látvány hasonló
volt… Minden korban vannak akik siránkoznak és olyanok is akik kötögetnek,
mikor a Grève téren működik a nyaktiló.
A
pápa halála kapcsán elkerülhetetlen megidézni az elhunyt elődök szellemeit és
áttekinteni kissé a katolikus egyház történetét, mert az összemérés csak ebben a viszony-rendszerben végezhető el.
[Érdekességként említem, hogy amikor ma reggel beültem a fürdőkádba H.G. Wells „A
világtörténet alapvonalai” című könyvével, alig fogtam az olvasásba, máris
beugrott: az ezeréves pörben I. István ügyét úgy tárgyaljuk, hogy tetteit nem
vetjük egybe annak az egyháznak emberi és történelmi arculatával, amelynek szolgájává
szegődött, hogy a koronát megszerezhesse és megtarthassa, kerűl amibe kerül.
Emiatt mindaz, amit eddig erről a témáról a Honlapon írtam hamarosan és jócskán
frissülni fog!]
A
könyv világhírre tett szert. Magyar kiadása 1934-ben jelent meg a Genius
könyvkiadónál. Lássuk, mit ír a szerző az anyaszentegyházról és uralkodóiról –
Krisztus földi helytartóiról.
„Amikor a barbár népfajok egy helyben megtelepedtek és fölvették a
kereszténységet , a pápa királyaik fölött a főuraságot követelte
magának. Néhány évszázad alatt a pápa lett … a kereszténység legfőbb papja,
bírája és isteni uralkodója. … Európa története az V. századtól egészen
a XV. századig, túlnyomó részben annak a kudarcnak a története, amely a világ
isteni kormányzatának ez a nagy ideája vallott, amikor a gyakorlatba akarták átültetni.
[232. old.]
Nos
már itt beugrott az „államalapítás” célja és története.
A
pápák hírhedtté váltak önmagukkal szembeni toleranciájukról és másokkal
szembeni intoleranciájukról.
”A pápák nem értették, hogy a méltóság megóvása a pápai szék múlhatatlan
kötelessége. Pedig akkor már ők uralkodtak a kereszténység erkölcsi életén. …
Nemcsak hogy köznapivá tették a keresztes hadjáratok eszméjét, hanem azt rettentő
hatalmukat, amellyel embereket megfoszthattak a szentségek
használatától, minden vallási vigasztól és reménységüktől … nevetségessé
tették azáltal, hogy politikai fegyverré alacsonyították.” [402.old.]
E
téma tárgyalásánál derül ki, hogy nem minden világi uralkodó volt olyan
pecsovics, mint I. István. II. Frigyes például nyakaskodott. Mit tett a pápa?
Kiátkozta és ellene [!] hirdetett "keresztes hadjáratot". Tiszta sor, nem?
E
kommentárnak nem célja a keresztes hadjáratok során megesett szörnyűségek és
disznóságok tárgyalása. Egy, a pápaságra jellemző, „hadjárat” eseményeit
mégis
indokolt felidézni.
„1212-ben rettenetes esemény következett be: a ’gyermekek keresztes
hadjárata’.
Az a lelkesedés, amely a felnőtteket már nem ragadta meg, a gyermekeket
kerítette hatalmába. Dél- Franciaországban … Sok ezer francia fiúból álló sereg
vonult Marseillesbe, itt a rabszolga-kereskedők hajóik fedélzetére csalták és Egyiptomban
rabszolgáknak eladták őket. Mások a Rajna völgyéből gyalogszerrel indultak
Itáliába. Nagyrészűk útközben elpusztult.” [u.ott.]
Akkoron
III. Ince pápa uralkodott. Próbált egyetlen gyereket kiváltani a rabszolga-kereskedők
karmaiból? Küldött egyetlen szekér elemózsiát, egy hordócska vizet a
tántorgóknak. Egy frászt!
„III. Ince pápa ebből a különös mozgalomból mindenáron tőkét igyekezett
kovácsolni. ’Még a gyermekek is megszégyenítnek bennünket’, mondotta és az
ötödik keresztes hadjárat gondolatát igyekezett mindenáron népszerűvé tenni.” [u.ott]
A
nyakas II. Frigyes és a gőgös III. Vince politikai párharca tartalmaz néhány említésre
méltó epizódot.
Őszentsége
a dél-francia eretnekek ellen is hirdetett „keresztes” hadjáratot. Ez állítólag
kicsúszott a pápa ellenőrzése alól és rabló hadjárattá fajult. Kíváncsi lennék,
hogy a rablók prédájából mégis mi jutott a vatikáni kincstárnak? Az új világ
meghódítása nem esett ki a pápaság ellenőrzése alól. Több náció uralkodói
vetélkedtek a „legkeresztényibb király” kitüntető címért. E hadjáratok mégis
rabló és népirtó jelleget öltöttek és a vatikáni kincstárt gazdagították
elsősorban.
[Diego
Landa „atya” a történelem egyik
leggyalázatosabb inkvizítora is a pápa és királya hű szolgája volt.]
II.
Frigyes, ígérete ellenére, nem szállt be ebbe a buliba, ezért a pápa kígyót
békát kiáltott rá. De mielőtt leszámolt volna vele feldobta a pápai papucsokat és
utódaira III. Honoriusra és IX. Gergelyre hagyta a leszámolást. Az utóbbi
kiátkozta II. Frigyest és egy pápai pamfletben még le is szedte róla a
keresztvizet.
A
király írásban válaszolt és leszögezte, a bajok oka hogy Szent Péter utódai a
világi uralkodók feje fölött korlátlan hatalom megszerzésére törekednek ezek
országai, népei fölött.
A
pápai kontra: újabb kiátkozás… A rekontra az újabb levél. Erről idézek
H.G. Wellstől.
„Frigyes e levélben megbélyegezte a papság gőgjét és vallástalanságát
[!], s korának romlottságát az ő büszkeségük és gazdagságuk rovására írta.
Európa fejedelmeinek azt ajánlotta, kobozzák el az egyház vagyonát – az egyház
üdvére. Ezz a gondolat soha többé el nem tünt az európai uralkodók
gondolkodásából.” [405.old.]
III.
Incével II. Frigyesnek szerencséje volt. Mások rosszabbul jártak. Így pl. az
„eretnek”
albigensek és a valdenziek. Az előbbiek azt vallották, hogy Jézus tulajdonképpen
lázadó volt, az Ó-testamentum kegyetlen istene ellen lázadt,
következésképp nem volt Isten
engedelmes fia.
A valdenziek még súlyosabb bűnt követtek el. Megbélyegezték a papság
gazdagságát és fényűzését. Ők húzták ki leginkább a gyufát. A lateráni zsinat
III. Ince rendeletére keresztes hadjáratot indított ellenük.
„E … hadjárat szörnyű kegyetlenségeinek és borzalmainak a története
sokkal rettenetesebb olvasmány, mint azoknak a szenvedéseknek a története,
amelyeket a vértanúk a pogányok kezétől szenvedtek, s az a külön borzalmas
tulajdonsága is megvan, hogy minden szava igaz. Ez a sötét és könyörtelen
türelmetlenség szennyezte be Isten földi országának nagy gondolatát. Mindenben
ellentéte volt Jézus tanításának. [407. old.]
Meglehet,
hogy a pénzt a föníciaiak találták fel. A pénzszerzés technikáját azonban az
egyház jócskán tökéletesítette. A találékony papi agyakból pattant ki a „diszpenzáció”
mint egyházjogi intézmény. Lényege, hogy a feloldozás jogát a pápa
kisajátította. Ez alatt azt kellett érteni, hogy eltekinthetett egyes egyházi
törvények betartásától. Megengedhette közeli rokonok házasságát, két (!)
feleség tartását, felmenthetett bárkit bármilyen eskü betartása alól. Mindezt „kivételes”
esetekben, azaz busás fizetség ellenében.
Mindez
nem azonos a meggyónt bűnök megbocsátásával. Ez
utóbbit úgy árusították, mint manapság
a rokkant matricát a gépkocsikhoz.
Közbevetem,
III. Incénél két okból időzöm tartósabban. Az egyik ok, hogy tipikusnak
mondható képviselője volt egy embertípusnak [pápa]. A másik, hogy kivételesen
sok kárt tett az emberiségnek, a vallásnak, ill. az egyháznak is.
Védőszárnyai alól nőtt ki „Szent” Domokos papi rendje az Inkvizíció.
A
„szent” írásban számol be róla, hogy miután eleget istenkedett hiába az
embereknek, hogy legyenek jók, úgy ahogy ő gondolja marad a spanyol közmondás,
amely így szól: „ahol nincs foganatja az áldásnak ott az ütleg használ csak.”
[409. old.]
A
derék atya azonban nem csupán egy kis verésre gondolt. Adjuk át a szót a
szerzőnek.
”E szerzetesek vezetése alatt az inkvizíciót állandó bíróság gyanánt
szervezték meg és az egyház e szervezet segítségével hozzálátott, hogy
tűzzel
és kínvallatással támadja meg és gyengítse el az emberi lelkiismeretet, amely
világuralmának egyetlen reménysége maradt. … Ez időtől kezdve Európa száz meg
száz piacán gyönyörködött az egyházi méltóságok sokasága ellenfeleinek
megfeketült hulláiban. … Velük együtt égette hamuvá az egyház is nagy
küldetését, amely az emberiség élére szólította. [409. old.]
[Jut
eszembe. Ha San Domenico lehetett és maradhatott szent, Begin miért
ne lehetne béke nobeldíjas és Sharon miért nem
kaphatná meg, miért nem kapta meg már korábban
ugyanezt a díjat?]
Jellemző
az oxfordi tudós Wycliffe esete is. Kritizálta a papság romlott
erkölcseit.
Kóterbe akarták vágni, de ezt megúszta. Sebaj, még megvolt a hullája.
„… A sötét és ősi szellem, amely a katolikus egyházat romlásba sodorta,
nem tűrte hogy csontjai békén pihenjenek a sírban. A konstanzi zsinat 1415-ben
elrendelte, hogy sírját felássák és csontjait elégessék.” [410. old.]
A szerző a pápai – királyi kalamajka fölött elmélázva érdekes következtetésekre jut.
„El kell ismernünk, hogy a pápaság volt az első világos és tudatos kísérlet
a földön … világkormány megteremtésére.” [406. old.]
Ismerősen
hangzik. A judeo kereszténység problematikája további elmélyült, ill. sokoldalú
elemzést igényel.
Itt
és most elválunk Wellstől és könyvének további épületes részleteitől. Méltassuk [a következő folytatásban, vagy
folytatásokban] a nagy halottat.
Itt
és most búcsúzzunk tőle e két képpel. Az
egyik a siratófal előtt, a másik nemzeti zászlók
előtt ábrázolja.
2005.04.03.
Sz. Gy.