Magamról.
A haldokló indián
- bevezetés. Gyermekkor. Az
elemi iskolában. Egyetemi évek. Családalapítás. Ejtőernyős
kor. Hétköznapok öröme, bánata.
Életpályáim. Készülődés a túlsó partra, mérlegkészítés.
*
* *
A haldokló indián.
Terjedő rossz szokás manapság
könyvet írni magunkról vagy azokról, akikre haragszunk, esetleg - ez a
legrosszabb - együtt mindkettőről. Előttem most hogy írni kezdek egy régen May
Károlytól, vagy Duff Coopertöl olvasott jelenet dereng. A halálát közeledni
érző öreg indián harcos kalumetjére gyújt, majd énekelni kezdi hőstetteit. Ezt
úgy hívják: „recitativo” vagyis énekbeszéd, átmenet az ének és a szavalás
között. Ez a szokás marha unalmas lehetett a törzs számára. Esetleg egyik okául
szolgált annak, hogy elég gyakran agyoncsapták az öreg
harcosokat…
Nálunk az idős emberek inkább prózában motyognak, többnyire méltatlankodnak,
esetleg szitkozódnak vagyis békétlenkednek - töketlenkednek. Jóval kevesebben
körmölik le élettörténetüket. Még kevésbé végzik ezt helyettük mások. Nem jól
van így, mert a szó és maga az ember is elrepül. Az írás esetleg megmarad.
Ennek hiányában viszont az egyén elmúlását lehangolóan teljessé teszi, hogy
elfelejtik. Elfelejtik hogy nézett ki, mit csinált, de főleg mit érzett és
miről gondolkodott míg élt. Ha véletlenül még sincs a halandóknak halhatatlan
lelkük, és emiatt elmarad a feltámadás, elég szomorú, hogy a fiam vagy az
unokám a sárgult családi képek között turkálva már nem fogja tudni, hogy a
legfeljebb középkorú kerekfejű szelíd szemű ember az én drága jó nagyapám volt,
akinek bánatában megszakadt a szíve. Ma úgy hívjuk: korai infarktus. Azt
mondják, a debreceni ember tiszteli a halottait.
Az
új köztemetőben egymásra licitálnak a gazdagok: kié a drágább, a
puccosabb. A síremlék afféle vagyonbevallás, a lakókról nem árul el semmit.
Mondják a halandó utódaiban él tovább. De hogyan? Átörökíti a természetét,
arcvonásait, alkatát, egyéb genetikai sajátosságait. És akkor mi van? Melyik
utód nézegeti magát a tükörben, hogy felfedezze miben ütött az apjára, vagy az
anyjára? Amikor Nagyapám meghalt ötéves voltam. Nincs róla emlékem. Nyilván
hiányzott nekem, mert nagyon szeretett és ez bennem is viszonzásra talált.
Szüleim mesélték, gyakran kérdezgettem, hol van Nagyapa? Erre mindig azt a
választ kaptam, hogy Pesten van, mert fáj a lába, ott gyógyítják. Ezekre a
sztereotip válaszokra viszont emlékszem. Milyen furcsa ez! Mostanában Apámat
próbálom idézni. Persze nem járok spiritiszta szeánszokra. Viszont nagyon sok
magyar nóta dallama megmaradt bennem [a dalszövegekre egyre hézagosabban
emlékszem]. Dúdolás közben néha mintha hallanám Apám kellemes baritonját.
Pillanatokra mintha mosolygós kék szemét is látnám. Ha az embernek tényleg van
lelke, egy ilyen élmény azt jelentené, hogy a lelkek átléphetnek a jelent és a
múltat elválasztó vonalon? Ilyen epizódszerű lenne a feltámadás? Kaphatunk erre
még éltünkben választ? Hagyjuk nyitva a kérdést, mert nincs rá válasz. Illetve
a vallásos ember, egyháza tanítása szerint, hisz a prédikátornak és érezni,
látni véli, amit bedumálnak neki. Én ilyen lelki élmény részese sohasem voltam,
lévén a médium szerepére totál alkalmatlan. Lehet hogy vesztettem valamit
emiatt? Furcsa, de nincs hiányérzetem. Azt mindenesetre érzem és vallom, hogy a
halandó testben valahol létezik egy etalon, amihez az ember viszonyíthatja azt,
amit cselekszik, illetve amit mások tesznek vele. Valahogy úgy működik, mint
egy giroszkóp. Segít az irányt tartani. Erre még visszatérek a „lelki dzsihád”
elemzésénél. Ez lenne a lélek, vagy annak egyik funkciója? Mint nem
anyagi szubsztancia tényleg „túléli” a sejtek pusztulását? Ha igen hol
parkol a test halála után és mire vár? A jó fene tudja. Biztos, azok sem
tudják akik prédikálják.
Oda
akarok kilyukadni, hogy most hetvenkét esztendős koromban úgy érzem, sikerült
végig egy irányban repülnöm. Persze ennek az a hátulütője, hogy az ember időnként
beleveri a fejét az útjába eső tereptárgyakba. Ilyesmikről bőven lesz
szó az elbeszélésben… Miként a gerincet a csigolyák, az ember életét annak
„korszakai” alkotják. Ezek persze nem követik a természetalkotta képződmény
harmóniáját.
Még gondolkodnom kell azokon az eseményeken, amelyek
nálam a korszakhatárokat kijelölték. A korszakhatár átlépését az ember a valós
időben többnyire nem érzékeli. Az elmúlás irányába hajtva lelki visszapillantó
tükrében látja,
mint az elmaradó tájat.
Egy hevenyészett tagolás morfológiailag egy üres polcra
hasonlít. Ha erre emlék kacatokat pakolunk, „élet lomtár” lesz belőle.
Gyermekkor.
1932. június elsején születtem, az ikrek jegyében, Budapesten. No nem voltunk
odavalósiak. Anyámmal csak szülni ruccantunk fel a Székesfővárosba.
Később mikor Pestre kerültem a pestiek az istennek se’ értették, hogy lehet egy
„pestinek” olyan ronda vidéki kiejtése, amilyen nekem volt akkoriban. Fénykép
tanúsítja, szép gyerek voltam – kis hibával. Elálló hegyes lapátfüleim voltak.
Ez serdültömben kezdett zsenírozni és csak jóval később egy ejtőernyős
balesetet követő sebészeti kozmetika során fazonírozták, úgy – ahogy. A
családban az első unoka voltam. Négy nagybátyám és két nagynéném velem
szórakoztak szimultánban. Jókor felismert dumakészségemet úgy felturbózták,
hogy állatian dadogni kezdtem. Ma sem tudom, hogy hagytam el ezt, mert akkor
még nem voltak logopédusok, legalábbis élő illetve felcseperedési helyemen –
Hajdúböszörményben.
Emlékképeim e korból szükségképp hézagosak, az abnormitás bizonyos jeleivel.
Emlékeztem például arra, hogy a szobában a kályhacső leesett és a füst
elöntötte a szobát. Engem a gyerekkocsiban [!] kitoltak a konyhába és kisebbik
nagynéném fölém hajolva gügyögve vigasztalt, holott egyáltalán nem voltam
betojva. Azt mondták kizárt, hogy erre emlékezhetnék. Márpedig emlékszem!
Aztán amikor jóval később egy reggelre kelve betojtam, fateknőben csutakoltak
szalonképesre és szépen felöltöztettek. Olyan könnyűnek gondtalannak éreztem
magam, mint egy bróker akit a bíróság felmentett. És emlékszem [!] hogy
kimentem az udvarra. Virágzottak a gyümölcsfák. Hallottam a méhek
döngicsélését. A birsalmafa ágán pedig egy gubóból kibujt egy kis lepke, és
próbálgatni kezdte a szárnyait. Előbb arra gondoltam, szétnyomom. Szerencsére
fölöttes énem közbelépett, így mindkettőnk napja jól végződött.
A harmadik – negyedik életév magasságában volt egy olyan kalandom, amit ma se’
tudok hova tenni. Akkoriban Nostradamus jóslataiból sem lehetett volna
kiolvasni, hogy lészen majd egy a Mónika Kukac elnevezésű nemzet mételyező TV
program és én mégis kitaláltam egy játékot. A játékhoz két játékos kellett.
Partnerül a szomszédék Marikáját kértem fel. A játékszabályok egyszerűek
voltak. A ház háta és az esővizes hordó mögötti privát szférában, letolt gatya
és bugyi mellett guggoló helyzetben a
két jobb kéz [a „békák”] előre kezdett araszolni a széttárt combok origója
irányában… Nem tudom, mire vittem volna ebben a műfajban, ha a kandiság
és az indiszkréció brutálisan nem lép közbe. Cselédünk Erzsi [úri gyerek
voltam] kettőnket kilesve és utánunk lopózva, vagy véletlenül épp arra
csámborogva kiszúrt bennünket. A lopakodónak háttal voltam és csak annyit
érzékeltem, hogy valaki ló-szerűen felnyerít és eltrappol a konyha felé. A
látottakat természetesen elpofázta szüleimnek, és ki tudja még hány ezer
böszörményinek [a tyúkpiac, a jó-kút és az artézi-kút voltak a helyi cseléd
agorák]. Egyből „jeles” ember lettem. Marikát eltanácsolták a háztól. A
viszonosság folytán én sem járhattam át hozzájuk.
Ebből az a tanulság, hogy az ember olyat is tud, illetve olyanra is rájön, amit
nem látott, illetve nem hallott. A téma a kettős spirál irányába mutat – de
óvodás korban? [Fejlődésem ezen a téren enyhén szólva nem volt töretlen.
Gátlásos kamasz lettem, de erről majd ott.]
Az
elemi iskolában.
[2003.11.24]
A
bevásárlással kezdődött a dolog. Az ezzel járó
szülői eszközlekötés meg sem közelítette
a mai szintet. Egy fakeretes palatábla, egy törlő-szivacs [a
táblához madzaggal linkelve], palavessző, olvasókönyv,
viaszos-vászon háti táska és passz! Hegyező
se' kellett. Az esővíz elvezető betonszegélye mellé
guggolt az osztály és egyszerűen "megfentük"
a palavesszőket, mint őseink a csiszolt kőkorszakban a szakócákat.
Persze előbb beírattak, a lakásunkhoz legközelebb
eső elemibe, amely az "Újtemplom" mellett volt. Áldott
jó pedagógust kaptam Fülöp tanító
bácsi személyében. Az akkori másodikosok nem
voltak ilyen szerencsések. Őket Váncsa tanító
tanította, alkalomadtán nádpálcával is.
Ez a taneszköz ugyanolyan kelléke volt az oktatásnak,
mint manapság a sulinetes számítógép.
A Váncsa féle oktatási metodika az alábbi
kinrímet szülte a lurkók valamelyikében: "Váncsa
a picsámat báncsa." Ezt mi is szívesen skandáltuk,
merő szolidaritásból. Nos Fülöppel nem voltak ilyen
problémák. Engem például mindjárt az
első pad első helyére ültetett, feltételezve, hogy mint
az egyetlen úri kölyök [apám járásbíró
volt] én leszek a legokosabb az osztályban. Hát
ez nem egészen így működött. Közbevetőleg
jegyzem meg, viszonylag hamar meguntam az iskolát. A második
nap reggel már azt tudakoltam anyámtól, hogy sokáig
kell e még odajárni? Érdekes módon első leégésem
történetére nem emlékszem közvetlenűl, csak
szüleim elbeszélése után. Az történt,
hogy anyámat "felhívatták". Alig tudott felfedezni,
a népség között, mert díszhelyemről hátra
ültettek a harmadik padsor közepére. Számomra ez
is hízelgő volt, mert bizonyossággal kizárható,
hogy a mögém rangsorolt osztálytöbbség is
ugyanolyan fogyatékkal élő lett volna mint jómagam.
Az derült ki ugyanis rólam, hogy egyszerüen nem ismerem
a betűket, azaz nem tudok olvasni, az év vége felé
tartottunk... A magyarázat: nem figyeltem, miket fírkál
a tanító a táblára. Engem nem hívott
ki, palatáblámat se nézte. Azt hitte én aztán
offé vagyok mindenben. Az "olvasás" ugyanis ment
mint a karikacsapás, csakhogy nem audiovizuális alapon, hanem
egyszerű voice üzemmódban. Megtanúltam ugyanis fülhallásból
az olvasókönyvet. Hát persze, hogy gördülékenyebben
mondtam a szöveget azoknál, akik olvasták... A
malőrt az okozta, hogy egyszer elnéztem a képet a könyvben
és nem arról az oldalról "olvastam a szöveget",
ahol az írva volt. Említem, hogy e sokkhatás
ellenére auditív típusu "tanuló" maradtam
továbbra is. [Középiskolás koromra már
semmiféle tanszert nem tűrtem a ház körűl. A cuccom a
tornaterem öltözőjében volt tárolva. Onnan "tisztiszolgám"
Kiss Laci hozta fel a tanrend szerinti kellékeket egy kihegyezett
ceruzával együtt. Ez utóbbira az óra alatti firkáláshoz
volt szükségem.A "kellékek" kifejezést
úgy kell érteni, hogy a tankönyveket szétcincáltam
és az órára csak az aktuális oldalakat kértem
prezentálni. Ha írásbeli házifeladat volt,
félórával hamarabb mentünk fel az iskolába
mi ketten és én káromkodva, sóhajtozva másoltam
le a Laci által előre megírt szöveget. Laci később,
mint pap, nagy hasznát látta, hogy idejében rászoktattam
a pontosságra és a feladatok lelkiismeretes, szinvonalas
megoldására... Ami ebből engem illet: az altruizmus
egyéniségem egyik alapvonásává fejlődött.] Visszatérve
az iskolába, még egy esetem volt, amin a rokonság jókat
derűlt. Analfabétizmusomat akkorra felszámolta a horthysta
oktatási rendszer, de még nem volt tisztiszolgám. Egy
este Keresztapámmal moziba mentem. Onnan hazajövet kezdett derengeni,
hogy másnapra írásbeli házifeladat van: a
tanító által felmondott néhány szót
kellett többször leírni. Mikor diktált, nem volt
kedvem jegyzetelni. Azt a memnotechnikai megoldást választottam
tehát, hogy az iskolából hazaérve, a kert hátulján
felállított budiból kijövet, annak oldalára,
ill. a kerítésre krétával felfirkantottam
az inkriminált kifejezéseket, úgymint "fecske",
"kecske", "szöcske", stb. Ám mire a mozinak
vége volt, töksötét lett, így Keresztapám
elemlámpájának fényében sillabizáltuk
ketten a házunk hátuljánál a másnapi
penzumot, nehogy szó érje a házam elejét. Keresztapám
jókat nevetett a dolgon és rokonságszerte mesélte
a kalandot, ami korántsem az utolsó volt a maga nemében. Még
egy iskolai esemény érdemel említést, mert tanúlságai
később szerephez jutottak egyéniségem kifejlődésénél.
Az iskola koedukált rendszerű volt. [Ennek szórakoztató
vonatkozásai csak jóval késöbb tudatosúltak
nálam.] Az történt, hogy egy kislánynak, épp
a kapualjban, ahol a legtöbben járnak, leesett a bugyija - olyannyira,
hogy a bokájánál kötött ki. Vesztére
ezt a paparazzók hamar észrevették és hangos
csúfolódásba kezdtek. A kislány kínos helyzetbe
került. A gumiszakadást "filmszakadás" súlyosbitotta.
Menekülni kb. úgy lett volna képes, mint egy mellső lábain
kipányvázott lovacska. A bugyi felhúzása, a
gumifogyaték folytán, ideiglenes megoldást sem kínált
volna. Ráadásúl e művelet feltételezte volna
a szoknya legalábbis átmeneti felemelését, ami
további látványossággal szolgált
volna a röhögő kórusnak. Ekkor fordult velem elő elsőízben,
hogy ösztönvezérelt agresszióhoz folyamodtam. Pofánvágtam
az alkalmi közönség legerősebb, következésképp
legtekintélyesebb, egyedét. Az bömbölni kezdett.
Ezzel mintegy spontán módon magára vonta a közfigyelmet és
a kislány is felszívódott valamerre. [A már
említett "tisztiszolgálatot" is annak köszönhettem,
hogy Kiss Laci gyenge lévén kifogták és rendszeresen
bántották. Ekkor is pofánvertem az ebben élenjárókat.
Laci pedig innentől igyekezett pofonjaim hatósugarán belűl
maradni. Minthogy viszont Krisztus koporsóját sem őrizték
ingyen, a védelmi díjat a fenti formában realizáltam.]
Egyetemi évek.
Családalapítás.
Ejtőernyős
kor
Hétköznapok öröme, bánata
ügyvédi pálya, ügyészi pálya..
Készülődés a túlsó partra, mérlegkészítés.
|