Szerkesztői üzenet. Az alábbi történet a póruljárt purifikátorról szól, aki prédikációiban ostorozni merészelte a romlott Egyházat.
A történelmi háttér. "A renaissance kora, fõként a XV. század, szégyenletes süllyedésben látta
„Péter székét”. Az ekkori pápák a megújult mûvészetek és tudományok pártolásával
fényes nevet szereztek ugyan a mûvelõdés történelmében, de lelki, egyházi
feladataiknál kisebb gondjuk is nagyobb volt. Tisztán világi fejedelmeknek
tekintették magukat s legfõbb céljuk az „egyházi állam” hatalmának növelése és a saját
családi érdekeik elõmozdítása volt. E célok érdekében a legönzõbb politikát
folytatták. Kegyetlenségben, erõszakosságban semmivel sem maradtak el a többi
olasz renaissance-fejedelmek mögött. A pápai udvar valóságos bûntanya lett, ahol
szemérmetlenül tobzódott az arany- és vérszomj, az élvezetvágy és a hitetlenség.
VIII. Ince nagy ünnepélyességekkel házasította ki a Vatikánban a saját
gyermekeit s hivatalos tekintélyével szentesítette a boszorkányhitet; II.
Bajazid török szultántól pedig 40,000 arany évdíjat húzott azért, mert annak
testvérét, a trónkövetelõ Dsemet fogvatartotta. VI. Sándor és fia Borgia
Cézár cégéres gonosztevõk voltak: hatalom- és vagyonéhségük csillapítására
rendes eszközük volt a tõr és a méreg. II. Julius pedig, a renaissance
mûvészetének egyik legnagyobb pártfogója, szenvedélyes hadvezér volt, aki még
aggastyán korában is maga állt seregei élére; de éppen nem volt „Jézus Krisztus
jó vitéze”, már csak azért sem, mert kicsapongásai miatt vérbajban
szenvedett." (RÉVÉSZ IMRE Az õskeresztyénségtõl az ellenreformációig
7.)
|