A Sorstalanság kora és a kultúra sorsa
A magyar kultúra helyzete akár egyetlen személy jellegzetes életútján át is nyomon követhető. Így történt ez Turi Gáborral, aki eredeti foglalkozását tekintve újságíró, jelenleg pedig Debrecen kulturális alpolgármestere. Nevének a Sorstalansággal való társítása látszólag véletlenszerű, a berlini filmszemlék világa adja az összekötő kapcsot. Boldogult újságíró korában, 1989-ben egy berlini filmszemléről „Etika” címmel fejtette ki gondolatait a kulturális közéletben általa észlelt etikátlanságról. Kertész Imre Sorstalansága pedig ugyancsak a Berlinálén került bemutatásra 2005-ben, így a magyar kultúra sorsa két, egymástól nem túl távoli időpontban vizsgálható.
A gondolatmenetet azért kezdem a Sorstalanság tárgyalásával, mert e fogalom ismertebb, mint a nevezett alpolgármester személye. Napjaink eseménye, hogy a berlini filmszemlén a jelentős hírveréssel kísért film látványosan megbukott - mivel a milliárdos költsége ellenére díjat sem kapott. Bár ennek ellensúlyozására a magyar média valószínűleg mindent elkövet és azon munkálkodnak majd a közoktatás irányítói is, hogy az iskoláskorúakat kellő számban vezényeljék a film vetítéseire.
Valahogy így áll a helyzet Turi Gáborral és a csaknem hét évszázados Debrecen városának kultúrtörténetével is. Nevezett érdemesült alakja volt a nemzeti jellegzetességgel nem minősíthető Kádár-rendszer KISZ-alakulatának Az utóbbi címerében a vöröscsillag mellett büszkén hirdette az 1919-es és 1957-es évszámokat, mint a haladó hagyományok folytatását, amit az utóbbi időben a Medgyessy- és Gyurcsány-kormányok ismét a nemzeti dicsőség rangsorába emeltek. E két baloldali (szocialista és posztkommunista) korszak között Turi egyébként közéleti szereplő volt magyar demokrata (fórum) és fiatal demokrata (szövetségi) formában is. A rendszerváltás átmeneti éveit nyugaton, legutóbb a washingtoni nagykövetség sajtómunkatársaként élte meg Jeszenszky Géza mellett, aki Antall rokona és az Antall-kormány kegyeltje volt. Turi így új típusú, immár nem keleti, hanem nyugati Turi Gábor ma nem szól (és nem ír) arról, hogy a berlini fesztiválon (és itthon) sokat avagy keveset foglalkoztak-e a Sorstalansággal. Az alpolgármesteri székből valószínűleg másként látja az egykor rangos cívisváros utcáinak mai állapotát és lakóinak sorsát, mondhatnánk: sorstalanságát, ha létezne ilyen magyar szó. De ma azért sem neheztel, hogy minderről a Magyar Televízió nem ad képet, vagy csak az újabb megalomániás beruházások neosztálinista sikerpropagandáját közvetíti. Ő maga pedig a szocializmus után az eurokommunista látványpropaganda kulcsembere, aki éppen Debrecennek a 2010-es európai uniós kulturális főváros pályázatában mesterkedik. „TERET NYERÜNK” - hirdetik a falragaszok városszerte, és nem hangzik el, hogy kié valójában a tér: a főtér, a szimbolikus tér és az élettér. Ebben az áthallásos propagandában a világot megjárt alpolgármester nem látná, hogy a város másoknak, nem a debrecenieknek épül? A legújabb elképzelések egyike egy képzeletbeli üveghegy, ami a Nagytemplom elé kerülne egy hatalmas üvegpiramis formájában. A párizsi üvegpiramis kínai tervezője után Debrecenben egy japánt kérnének fel a megalkotására? Az egykori újságíró a proletár internacionalizmusból a rendszerváltó magyarkodáson át most hódoló világpolgárságra váltott? Az üveghegyek kék ködéből és a mesevilágból az egykori KISZ-fiúkat és a mai politikában a kisfiúkat ideje lenne végre felébreszteni. Sorsukat másként rendezni. Dr. Nagy Attila |